Het eeuwige dilemma van de camerakeuze

Stukje cameracollectie

Elke vakantie opnieuw sta ik voor dezelfde vraag: welke camera’s zal ik meenemen? Naarmate mijn collectie groeit, wordt de keuze steeds lastiger. Holga? Diana Mini? Olympus Trip? Yashica-D? Horizon Perfekt? Elke camera heeft zo zijn eigen voors en tegens, en elke reis zijn eigen unieke omstandigheden. Ga ik op een zware winterkampeertocht, dan moet het vooral licht zijn (de Diana Mini: klein, licht, en half frame, dus hoeven er niet zo veel rolletjes mee), maar bij andere tochten speelt dat minder. Verwacht ik regen en duisternis, dan moet het wel een beetje lichtsterk zijn en tegen wat vocht kunnen (geen dure camera’s dus, of camera’s waar ik erg aan gehecht ben zoals de Horizon of Yashica-D, of camera’s met een miniem plastic lensje zoals de Spinner 360). Bij spectaculaire landschappen is iets panoramisch juist wel weer leuk (Spinner, Widelux  of Horizon). Bij nachtelijke evenementen zoals een festival is een flitser handig (Holga), of juist een automatische lange sluitertijd (Olympus XA). En wil ik van zo’n trip fraaie, natuurgetrouwe plaatjes mee terug nemen (Praktica, Olympus Trip of XA, Horizon, Yashica), of wil ik juist vervormingen, special effects, wat meer gekte (Holga, Diana, Spinner)?

Holga CFN 120

Gelukkig hoef ik me meestal niet te beperken tot één camera. Sterker nog, als ik toch al met 15 kilo op mijn rug loop is een camera meer of minder niet zo’n probleem. Het lastigste is dan om alle camera’s makkelijk toegankelijk te houden. Wandelen doe ik over het algemeen niet alleen. Om de haverklap stoppen om een camera onder uit je rugzak te vissen is een uitstekende manier om mensen tegen je in het harnas te jagen. De kunst is dus om alles zo voor het grijpen te hebben. Mijn laatste rugzakconfiguratie bestond uit een Diana Mini met een festonhaak aan een draagband van de rugzak, een Holga aan de camerariem om mijn nek, en een Horizon in het bovenvak van de rugzak (waar ik hem uit kan halen en terug in stoppen zonder mijn tas af te hoeven doen). Het werkte nu prima, maar bij regen wordt het al lastiger. Dan moet ik gaan hannesen met camera’s in jaszakken of onder de jas (waar ze alsnog nat worden van de condens, wandelen is zweterig werk), of in plastic zakken, wat de toegankelijkheid ook niet ten goede komt.

Een van mijn favoriete camera’s om mee te nemen bij het wandelen is de Spinner 360. De 360-graden-foto’s die hij produceert zijn bij uitstek geschikt om mooie berglandschappen en spectaculaire uitzichtpuntjes mee vast te leggen. Alleen jammer dat het ding zo’n allejezus onhandige vorm heeft. Door het uitstekende handvat en de flinke zonnekap is het een crime om de Spinner in een tas te stoppen, en omdat je hem bij het maken van een foto zo´n beetje op armlengte afstand houdt is hij ook niet echt geschikt voor een camerariem.

Yashica 72E

Vreemd genoeg is het veel vervelender om zware camera’s te gebruiken als ik op een dagtochtje of stedentrip ben, dan als ik met volle bepakking loop. Alles moet dan in mijn schoudertas, die uiteraard maar aan één schouder hangt. Na een dag door een stad zeulen met een zware TLR voel je dat wel in je nek en schouders! Losse camera’s Een schoudertas combineert ook niet heel lekker met een camerariem, dat wordt altijd worstelen met in elkaar gedraaide banden. De ideale stadscamera is dan ook klein en glad, zodat hij soepel in een jaszak glijdt (Olympus XA).

Bij fietstochten doet gewicht nauwelijks ter zake, maar speelt vooral het probleem van de bereikbaarheid. Geen enkele fietstas is tijdens het fietsen open te maken. Bij fietsvakanties heb ik dan ook meestal maar één camera direct beschikbaar, en wel een camera waar ik een camerariem aan vast kan maken, zodat hij om mijn nek kan hangen. Goed, meestal heb ik wel meer camera’s bij me, maar die gebruik ik alleen in uitzonderlijke omstandigheden. Of ik wissel het af per dag: de ene dag de Yashica 72E, de volgende dag de Holga…

Agfaatjes

In de loop der tijd is mijn camerakeuzemodel ongeveer hierop uitgekomen:

  • Extreem zware tocht: Diana Mini
  • Nat weer of wateractiviteiten: Waterdichte plastic camera, Holga
  • Donkere omstandigheden: Olympus XA, Diana Mini met losse flitser, Holga, Minolta
  • Lichte omstandigheden (strand, sneeuw etc.): Diana Mini, Spinner, Holga
  • Natuurgetrouwe plaatjes: alle Olympussen, Yashica-D, Yashica 72E, Horizon, alle SLR’s
  • Spectaculaire natuur, bergen, uitzichtpuntjes: Spinner 360, Horizon, Widelux
  • Gewicht geen bezwaar: Widelux, Yashica-D, Horizon, SLR’s
  • Vintage-omstandigheden (tijdloze bergen, oude steden): Balda Poka, Agfa Clack, Agfa Jsoly
  • Festivals, feestjes e.d.: Holga, Diana Mini met flitser
  • Fietstochten: alles met een camerariem
Geef een reactie

