Dikke rol

Lichtlekken door een te los opgespoelde film in de Holga

Ik had het kunnen zien aankomen. Toen ik een nieuw rolletje in mijn Holga stopte vergat ik de stukjes karton onder de spoeltjes te proppen. Die zijn nodig om de film mooi strak te houden. Het viel me pas op toen ik al naar nummer 1 had doorgespoeld, en toen was het te laat om er nog wat aan te doen. ‘Nou ja,’ dacht ik, ‘hoe erg kan het zijn?’. Dat zag ik zodra ik het rolletje vol had en de camera open maakte. Ik had een dikke rol. Niet echt een welkome aanblik op een zonnige dag. Reken maar dat ik de stukjes karton bij het volgende rolletje niet vergat!

Lichtlekken door een te los opgespoelde film in de Holga

Ik ben niet zo’n fan van lichtlekken. Als enthousiast Holga-liefhebber hoor ik dat eigenlijk wel te zijn, maar ik ben het niet. Ik ben een van die mensen die elke spleet in haar Holga fanatiek afplakt met zwarte tape, ook al wil dat zeggen dat mijn camera nu bedekt is met plakkerige lijmresten.

Maar na het ontwikkelen van mijn dikke rol, begin ik toch een beetje te twijfelen aan mijn anti-lichtlekkenhouding. Tot mijn verbazing vind ik deze lekken wel mooi eigenlijk. Het heeft wel wat, die aangevreten randjes. Het doet me wat denken aan de afdrukken die ik tijdens mijn ontwikkelcurses ooit maakte door de foto niet in de ontwikkelaar onder te dompelen, maar die er met een kwast op te smeren. De vage randen passen ook goed bij de Holga-lens. Misschien laat ik een volgende keer de kartonnetjes wel eens expres weg…

Lichtlekken door een te los opgespoelde film in de Holga

Geef een reactie

