Aanwinsten: Agfa Iso-Rapid I en Zeiss Ikon Colora F

Nu Lomography zijn beleid heeft aangepast en ik niet meer gratis in hun shop kan winkelen, zullen er voorlopig geen nieuwe camera’s meer bijkomen. Geen nieuwe, wel oude. Een rondje kringloopwinkel leverde zowaar twee aardige aanwinsten op. Dat is een gelukje, want meestal bestaat het aanbod uit vrij suffige jaren ’80 en ’90 camera’s. Plastic rommel en spul waar veel moeilijke batterijen in moeten om alle digitale metertjes en auto-focusfuncties te laten werken. Ik heb er een paar van, maar erg enthousiast kan ik er niet van worden. Maar vandaag dus een paar semi-klassieke camera’s.

iso

De eerste vondst was een Agfa Iso-Rapid I. Een leuke aanvulling op wat inmiddels een bescheide Agfa-collectie begint te worden. In de Rapid-serie heb ik ook al de Iso-Rapid IF en de Isomat Rapid. Deze nieuwe Iso-Rapid I is de eenvoudigste van het stel, met enkel de keuze tussen zonnig of bewolkt/flits. Hij heeft wel een normale flitsschoen, dat heeft ie voor op de IF, daar zit een afwijkend flitssysteem op. De verzamelaar in mij wordt wel blij van zo’n rijtje vergelijkbare, maar net andere cameraatjes. Extra mooi is dat ik ook weer een reserve filmhulsje heb. De rapid film is niet meer te krijgen, maar je kan de hulsjes vrij makkelijk hervullen met normale 35-film. Omdat je twee hulsjes nodig hebt om te kunnen schieten, een waar de lege film in zit, en een om de volle film op te vangen, kon ik altijd pas een nieuw filmpje laden als de vorige was ontwikkeld, maar nu kan ik voortaan een tweede filmpje klaar hebben.

zeissDe tweede aanwinst is een Zeiss Ikon Colora F compleet met leren cameratas. Ik heb een zwak voor dit soort camera’s: lekker zwaar, veel metaal, leren tas. Er is keuze uit drie sluitertijden en een B-setting, difragma’s van f/2.8 t/m f/22, en focus vanaf 1m. Als ik zo de reviews op internet lees, is het bepaald geen wereldcamera. De heersende mening komt neer op: ‘Te veel plastic, de oudere modellen waren beter’. Ach, we zullen zien. Voor € 2,50 ziet hij er toch mooi uit in de kast.

Detail van de cameratas van de Zeiss Ikon Colora F  Detail van de cameratas van de Zeiss Ikon Colora F

Geef een reactie

