Boek: Een cirkel van licht

Foto met een pinholecamera van een luciferdoosje

Een van mijn eerste geslaagde pinholefoto’s.

Lang voor ik geïnteresseerd raakte in fotografie, kwam ik snuffelend in de folderbakken van de Balie een boekje tegen. Het was al een paar jaar oud, en om de een of andere reden lag het daar om gratis mee te nemen. Ik bladerde het door, en zag wat artestiekerig uitziende foto’s. Wel geinig. Boekengek als ik was (ben), nam ik het mee. Het belandde tussen de honderden andere boeken in mijn collectie, al snel onder op een stapel, achter in een doos. De jaren gleden voorbij en fotografie werd een steeds grotere hobby. Zo kwam ik een paar verhuizingen later het boekje weer eens tegen, en bleken de moeilijke foto’s zowaar op bekend terrein te liggen. Analoog, pinhole zelfs. En nu ik zelf dan graag een pinholecamera in elkaar mag knutselen, is het vage boekje dat ik in een opwelling meenam opeens een prachtig inspirerend boek geworden.

Een cirkel van licht is een compilatie van pinholefoto’s van eerstejaars studenten aan de Rietveld Academie. Pinholefotografie is een uitstekende manier om de basisprincipes van de fotografie te leren kennen, en dat vinden ze op de Rietveld ook. De resultaten van het pinholevak die in het boek zijn beland mogen er wezen. Ze zijn allemaal in zwart-wit, maar verder zijn het uiteenlopende foto’s. Er zijn klassiek aandoende portretten, eenvoudige stillevens en interieurfoto’s, absurde geënsceneerde tafereeltjes (een reuzenananas in een miniatuurwoonkamer), verwrongen meervoudige belichtingen, zachte droombeelden. Uit alle foto’s spreekt de lol van het fotograferen met een zelfgemaakte gaatjescamera.

Nu ik het weer eens doorblader krijg ik acuut zit om ook weer een camera in elkaar te gaan knutselen, en nieuwe experimenten met pinholes uit te gaan voeren. Dan heb je het goed gedaan, als docent/samensteller.

Een cirkel van licht
Zes jaar pinhole fotografie in het basisjaar van de Gerrit Rietveld Academie
Uitgever: De Balie, In Samenwerking Met De Gerrit Rietveld Academie, 1995
Rob Sloten/Bert Taken
ISBN: 9789066171589

Geef een reactie

