Mijn haat-liefdeverhouding met de Diana Mini

Over de meeste van mijn camera’s heb ik wel een duidelijke mening. Horizon Perfect: heerlijke camera; Olympus XA: favoriete allroundcamera, perfect in moeilijk licht; Agfa 2008: zier er prachtig uit, maar onpraktisch filmformaat, enzovoort. Bij de Diana Mini ligt het lastiger. Een aantal van mijn favoriete foto’s ooit heb ik met het ding genomen. Tegelijkertijd bestaat zeker driekwart van alle foto’s die ik met het ding genomen heb uit puin.

Ik kocht de Mini om mee op wandelvakanties te nemen. Hij is klein, licht, en in de half-framestand passen er 72 foto’s op een rolletje van 36. Ideaal dus als je je hele hebben en houden op je rug de bergen over sleept. Je hangt hem met een karabijnhaak aan je riem of rugzak, en schiet lekker raak. Door die 72 foto’s hoef je niet om de haverklap een nieuw rolletje in te leggen en kun je toch redelijk wat foto’s nemen. Het half-frameformaat leent zich ook uitstekend voor diptieken. Ik mik er nooit expres op, maar soms zitten er toevallig twee foto’s naast elkaar op het negatief die elkaar versterken.

Maar bij het ontwikkelen van mijn rolletjes ben ik toch steeds weer licht teleurgesteld. Dat het minuscule plastic lensje veel licht nodig heeft ben ik intussen wel gewend: hoge iso, helder weer of de flitser mee. Alleen die scherpte. Of liever, het gebrek aan scherpte. Ik slaag er maar niet in om gewoon een rol vol scherpe foto’s te nemen. Steeds weer is zeker de helft onscherp. Bewogen. Dat lekker lichte ontwerp blijkt iets te licht te zijn voor mij, bij het afdrukken druk ik de hele camera omlaag lijkt het wel. Het is ook altijd wat. Ik heb verschillende camera’s waarmee ik regelmatig per ongeluk een foto neem omdat de ontspanknop zo gevoelig is, maar de hefboom waarmee de Diana Mini wordt bediend is dan weer te lomp voor me.

Daar sta je dan. Ben je op de meest waanzinnig mooie plaatsen geweest, waar je met je analoge hart naast je digicam dan toch maar een echte camera mee naartoe hebt gesleept, zijn al die schitterende landschappen vervormd tot wazige meuk. Groenland, Noorwegen in de sneeuw, Corsicaanse gebergten, allemaal onscherp. Daar krijg je geen fotoboek mee vol.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Maar goed, als je de foto’s een paar keer doorbladert ga je toch wennen aan de soft focus (een term die zoveel vriendelijker, artistieker, klinkt dan ‘onscherp’). Haarscherp zijn ze bepaald niet, maar ze hebben toch ook wel weer sfeer. En als je hem op vierkant formaat zet kunnen er weliswaar een stuk minder foto’s op een rolletje, je hebt wel meteen een stuk meer foto. Ik heb een grote zwak voor vierkante foto’s, dat scheelt ook. De plastic lens werkt daarbij nog als een soort retro-filter, voor instant warmte. En eigenlijk is dat ook wel een beetje waarvoor ik analoge camera’s meeneem op vakantie. Voor de haarscherpe, natuurgetrouwe plaatjes heb ik de digicam al tenslotte.

Daarbij komt nog dat de Diana Mini heel geschikt is voor wat experimentelere plaatjes. De mogelijkheid om eindeloze panorama’s te maken is fantastisch (zolang ik eraan denk de goede kant op te bewegen). En ook dubbele belichtingen behoren tot de mogelijkheid. Die mislukken bij mij weliswaar meestal, maar als ze goed uitpakken, zijn ze ook wel echt gaaf. Vooral in combinatie met een splitzer, waarmee je afwisselend de ene of de andere helft van de lens afdekt.

Misschien moet ik wel gewoon accepteren dat het lichte ontwerp en het kleine lensje gewoon niet zo geschikt zijn voor de majestueuze landschapsfotografie die ik bij wandeltochten voor ogen heb. Voor feestjes (in combinatie met de flitser) en experimenten is hij dan weer wel heel geschikt. Ik denk dat dat het is: de Mini is een prima camera, zolang je hem voor de goede dingen gebruikt. Ik ga tenslotte ook niet de bergen in op slippers.

Een gedachte over “Mijn haat-liefdeverhouding met de Diana Mini

  1. Pingback: Top 5 Plastic Fantastic | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

