Boek: Doka

De kift in Tivoli - feb 2013

In mij is geen groot concertfotograaf verloren gegaan. Olympus XA, Ilford Delta 3200

Het 25-jarig jubileum-feestje van De Kift afgelopen weekend (Geweldig. Wat een band wat een feest!) is een mooie gelegenheid om het boek Doka van Erik Christenhusz nog eens uit de kast te trekken. In dit boek het verslag van een jaar De Kift.

Geen gedoe met begeleidende teksten, alleen foto´s, en op een los insteekvel een kort voorwoord van Bert Wagendorp. En die foto´s, die zijn prachtig. In contrastrijk zwart/wit zien we de band voor, tijdens en na optredens, bij repetieties, in klassieke publiciteitsposes (in een rijtje door een weiland lopend, artistiek voor een muur staand, je kent het wel), en geinend met familie en vrienden.

Nu ben ik al snel onder de indruk van concertfotografie. Ik heb zelf bij verschillende concerten geprobeerd mooie foto’s te maken, maar ben daarin eigenlijk nooit geslaagd. Ik heb niet de vaste hand die nodig is voor de langere sluitertijden in een schemerige concertzaal vrees ik, zelf met een hoge iso film. Ik heb me erbij neergelegd en geniet nu gewoon van de muziek. Maar ik heb dus zeker bewondering voor fotografen die wel mooie concertfoto’s maken, zeker op film.

Ik ben als hardcore Kift-fan natuurlijk wel bevooroordeeld, maar toch, ik vind het een prachtig boek. Vooral de portretten van individuele bandleden zijn erg mooi. De meeste foto’s slagen erin precies de atmosfeer op te roepen die de muziek van De Kift ook oproept: vrolijk, maar een tikje melancholisch, en altijd vol overgave.

Enige minpuntje: op het inlegvel staat ook een overzicht van de foto’s in het boek, met daarbij plaats en datum. Heel fijn, alleen correspondeert het niet helemaal met het boek. Niet alle foto’s op het overzicht vind ik terug in het boek, en dat is jammer. Het is misschien beter om niet te weten wat je mist.

Geef een reactie

