Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Sunshine Strip

Horizon Perfekt met Lomography Color X-Pro Sunset Strip 100 film.

Waarom is het toch dat je iets vaak pas gaat waarderen als het te laat is? Dat geldt voor mensen – getuige de vele liefdesliedjes over relatieleed – maar ook voor films.

De analoge fotografie heeft het zwaar. Er zijn weliswaar nog aardig wat enthousiastelingen in de weer met film, zoals zij van Lomography.com, of hullie van The Impossible Project, maar van een wereldwijde massaindustrie is het ingekrompen tot een bescheiden niche-markt. Gevolg: steeds meer filmproducenten stoppen ermee, en de fabrikanten die wel overleven, krimpen hun assortiment in tot alleen de bestsellers. Veel soorten film verdwijnen dus, en de diafilms het eerst. Helaas zijn het juist die diafilms die het wildste resultaat geven bij crossprocessing.

Nu is het niet alleen maar kommer en kwel; af en toe komt er nog steeds wel eens wat nieuws langs. Zo had Lomography.com vorig jaar een partijtje zogenaamde Color X-Pro Sunset Strip (ze zijn nogal van de lange filmnamen daar): een diafilm bedoeld om te crossprocessen dus., met langs de gaatjes aan de rand een andere kleurtint dan de rest van de film. Ik verdenk ze ervan dat ze gewoon ergens een restpartijtje van het een of ander met een productiefoutje hebben overgenomen, maar zelf beweren ze dat het zo bedoeld was. Hoe dan ook, de film gaf een stevige korrel, en verzadigde roodtinten. De voorbeeldfoto’s zagen er mooi uit (zoals alle marketingfoto’s voor een bepaalde film…), dus ik dacht, welja, waarom ook niet, en bestelde een pakje van drie rolletjes. Net op tijd, want de film was snel uitverkocht.

Het eerste rolletje was geen succes. Ik verspilde mijn foto’s aan half mislukte filterexperimenten, en net niet goed scherpe saaie sneeuwplaatjes. In plaats van toe te geven dat ik gewoon had zitten harken schoof ik het op de film, en vreesde al een miskoop te hebben gedaan. De volgende paar maanden negeerde ik mijn overgebleven rolletjes, maar uiteindelijk laadde ik er toch maar weer eens eentje in mijn Horizon. Dat rolletje was al een stuk beter. Ik moest nog steeds een beetje wennen aan de wat typische kleuren, niet heel helder, maar met veel contrast. En een paar foto’s, genomen bij helder weer, met rode daken die contrasteren met witte muren, waren zelfs wel echt heel mooi.

Sunset strip in de Horizon

Misschien was het toch niet zo’n miskoop. Het derde rolletje ging mee op vakantie. De Corsiaanse berglandschappen werden nog ruiger met de grove korrel, en hoewel ik alweer moest wennen aan de ietwat gruizige look van de foto’s, was ik nu wel definitief verkocht. Lomography X-Pro Sunset Strip 100 is een gave film. Schieten met Sunset Strip is als voor het eerst wijn drinken: niet heel lekker eerst, minder zoet dan je onbewust verwachtte, maar als je het vaker drink wen je aan de smaak en ga je het uiteindelijk oprecht waarderen en genieten van de smaak.

Maar ja. Hij is wel op nu. Net nu ik heb besloten dat ik het echt een mooie film vind, waar ik graag meer mee zou willen fotograferen, moet ik me erbij neerleggen dat dat waarschijnlijk niet meer gaat gebeuren.

Geef een reactie

