Terugkerende plaatsen: de Zuidas vanaf perron 1

Een van mijn stiekeme genoegens is om door mijn collectie foto’s te bladeren op zoek naar thema’s en verbanden. Je kan me geen groter genoegen doen dan vragen om bijvoorbeeld al mijn foto’s van kampvuren op te zoeken, of alle bootjes, of honden. De verzamelaar in mij kan het ook niet laten bepaalde collecties expres uit te breiden. Het gaat dan meestal om gebouwen of plekken waar ik vaak langskom, en die ooit iets kietelde. Zodra ik twee of drie foto’s van het zelfde makkelijk bereikbare onderwerp heb, betrap ik mezelf erop dat ik dat vaker ga fotograferen, en dan liefst met verschillende camera’s en verschillende films. Het verschaft me een heerlijk warm gevoel van binnen om al die plekken of onderwerpen op dezelfde manier, maar toch anders, bij elkaar te zien.

Vier dagen per week sta ik zo tussen kwart over vijf en kwart voor zes wel een minuut of wat naar de gebouwen aan de overkant van Station Amsterdam Zuid te staren tot mijn trein binnen komt. Heb ik toevallig een nieuwe camera of bijzondere film bij me, dan ligt het voor de hand om even een foto van het uitzicht te trekken. In de loop der jaren heb ik zo een aardige collectie Zuidas opgebouwd. De perfecte foto is nog altijd niet opgedoken – in azuren halfschemering, met decoratief oplichtende ramen en neonletters, en dat dan haarscherp, lefst met een fraaie lichtstreep van het verkeer op de voorgrond. Maar ik blijf proberen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Geef een reactie

