Aanwinst: Yashica Half 17 EE Rapid

Ik zal het meteen maar toegeven: ik heb een zwak voor Rapid-camera’s. Het zijn natuurlijk volstrekt onmogelijke dingen, met van die metalen hulsjes die je handmatig met film moet vullen omdat ze nergens meer te krijgen zijn. Als je een camera koopt zit er vaak ook maar eentje in, en je hebt er twee nodig. Kortom, gedoe. Maar ach, ik heb er inmiddels een stuk of wat, dus aan hulsjes geen gebrek. Het zijn wel vaak vrij zimpele gevallen die je het meeste tegenkomt, baksteenvormige Agfaatjes. Maar op de camerabeurs in Nieuwegein zag ik zowaar een heel fraaie Yashica Rapid. Zachtjes glansde hij me tegemoet, in glimmend metaal met afgeronde hoekjes, wulpse seleniumcellen… Nou ja, daar kon ik dus geen weerstand aan bieden.

img848

 

Bij thuiskomst bleek dat ik niet goed opgelet had: de sluiter weigerde dienst. Dat verbaasde me. De hele camera zag er zo glanzend schoon uit dat ik helemaal niet bedacht was op plakkerige sluiterbladen (typisch een kwaal van oude camera’s die met de verkeerde olie gesmeerd zijn). Gelukkig kon ik de voorkant van het lenselement er vrij makkelijk afschroeven, en een paar flinke poetsbeurten met wasbenzine losten alle viezigheid op. Een camera die niet werkt, daar heb je immers niks aan, hoe mooi hij er verder ook uitziet.

Yashica Half 17 EE Rapid Yashica Half 17 EE Rapid Yashica Half 17 EE Rapid Yashica Half 17 EE Rapid Door de zoeker van de Yashica Half 17 EE Rapid

3 gedachtes over “Aanwinst: Yashica Half 17 EE Rapid

    • De eerste ring die los moet is een smalle net aan de binnenkant van de lensring. Je ziet een paar kleine inkepingen. Ik heb die met een schaar losgedraaid, dus als een soort passer de twee bladen inde inkeping gezet en gedraaid. Voor de overige schroefjes heb ik een klein schroevendraaiertje. Niet allemaal heel professioneel misschien, maar het werkt wel. Het schoonmaken heb ik een paar keer herhaald tot alles soepel liep, en nu werkt hij prima.

  1. Hallo, ik heb er ook zo een, alleen bij mij staat er boven op “half 17 Rapid-EE”. Wat is precies het verschil? – als dat er al is.

Geef een reactie

