Jagen op de foto die je al gemaakt hebt

Goed gelukte foto

Yashica-D met X-Pro Slide 200 film.

Ooit maakte ik een prachtige foto. Alles klopte: hij was mooi in focus en belicht ; de diafilm was gecrossprocest en had precies de goede mate van kleurverschuiving: niet te sterk of egaal, letter conrast, maar nog wel redelijk natuurlijk. Dan was de compositie goed, de pony op de voorgrond stond op de goede plek, keek zeer fotogeniek de lens in, en ook de achtergrond klopte.

Sinds die tijd maak ik jacht op dezelfde foto. Pony´s en ander vee dat ik tegenkom wordt op vergelijkbare manier gefotografeerd. Dezelfde diafilm wordt gecrossprocest. Kortom, ik probeer dezelfde foto nog eens te maken. Dat lukt nooit. Het cliché luidt dat je dezelfde rivier geen twee keer kunt oversteken, en zo kun je ook zeggen dat je dezelfde foto geen twee keer kunt maken. Elke foto is het product van een samenloop van omstandigheden – het weer, de omgeving, de film, de camera. En waarom zou je zo’n foto ook nog eens willen maken? Je hebt hem immers al.

Toch trap ik steeds weer in dezelfde val. Een bepaalde foto valt heel goed uit, en vervolgens probeer ik datzelfde succes te herhalen, om vervolgens teleurgesteld te zijn al die nieuwe foto’s heel anders blijken te zijn. Zo heb ik een fraaie foto van een wandeltocht: medewandelaars die decoratief tegen de lucht afsteken, een fraai silhouet van een boom ernaast, mooie redscale-tinten. Dus bij een volgende wandeltocht sleepte ik weer redscale film mee, probeerde uit alle macht fraaie silhouetjes te vangen. Zinloos, want we waren in een ander soort landschap, met andere film, ander weer… De foto’s werden dus heel anders. Niet per se slechter, maar anders.

Rescale landschap in Dartmoor

Olympus XA met Lomography Redscale XR 50-200 film.

Het kost me toch elke keer weer wat tijd voor ik die nieuwe foto’s kan zien zonder het voorbeeld in gedachten, en ik ze op hun eigen kwaliteiten kan beoordelen. Het duurt even voor ik aan mijn foto’s gewend ben en ze kan waarderen.

Natuurlijk probeer ik te leren van eerdere foto’s. Ik probeer vaker te doen wat tot succesvolle foto’s leidt, en te vermijden wat tot slechte of middelmatige foto’s leidt. Ik die zin is het dus goed om foto’s te herhalen. Toch wringt het een beetje. Liever zou ik onbevangen fotograferen, zonder steeds onbewust bezig te zijn met eerdere foto’s. Zodat ik niet steeds weer die lichte teleurstelling voel als ik dan foto’s zie, die net niet zijn wat ik ervan verwachtte.

Geef een reactie

