Ektachrome 64T

Achtertuin

Yashica-D met Kodak Ektachrome 64T

Jaren terug kocht ik eens een paar rolletjes Kodak Ektachrome 64T, om ze vervolgens te vergeten. Een hele tijd daarna kwam ik ze na een verhuizing weer eens tegen. Inmiddels was ik geïnteresserd geraakt in crossprocessing en was ik blij om weer een nieuwe diasoort uit te kunnen proberen. Niet gehinderd door enige voorkennis over deze film schoot ik een rolletje vol. Het resultaat was zo op het eerste gezicht niet wat ik ervan gehoopt had. Geen heftige kleurverschuiving of supersterke verzadiging die ik in andermans gecrossprocesste foto’s altijd zo gaaf vond. Maar hoe langer ik naar mijn foto’s keek, hoe mooier ik ze toch vond. Het contrast was op een fijnkorrelige manier verhoogd, die kleuren subtiel verzadigd, een tikje paarsige gloed. Eigenlijk toch wel mooi.

Een volgend rolletje zag er vreemd genoeg totaal anders uit. Veel mee de standaard crossprocessing effecten: de kleuren opgeschoven richting groen, het contrast niet zo mooi als bij het eerste rolletje. Nu was het meer zoals ik het de eerste keer had verwacht, maar was ik toch wat teleurgesteld. Typisch.

Art Zuid

Beelden van Yayoi Kusama, Art Zuid 2011. Agfa Clack met Ektachrome 64T.

Misschien lag het aan de camera. Rol één was geschoten met een TLR, rol twee met een simpele boxcamera. Het leek bevestigd te worden door rol 3, die ik weer met de Yashica-D schoot. Daarmee was ik namelijk weer terug bij de look van het eerste rolletje.

Lief

Yashica-D met Kodak Ektachrome 64T

En nu zit ik dus weer in de vertrouwde situatie dat ik een film heb gevonden waar ik heel graag meer mee zou willen doen, maar die niet of nauwelijks meer te krijgen is. Altijd wat.

Geef een reactie

