Regel 2

Amstel

Yashica-D met Kodak Plus X-Pan 125 film.

Deel van de hele lomo-experience is een manifest met tien regels die helpen bij het experimenteren en lol hebben met fotografie.

Rule #2: Use it anytime – day and night.

Gebruik hem dag en nacht. Dat was ooit makkelijker gezegd dan gedaan. Jaren heb ik het zonder flits gedaan en kon ik geen foto’s in het donker maken. Sterker nog, in het begin wist ik niet eens dat mijn camera (een Olympus Trip 35, om precies te zijn) nog een andere stand had dan de automatische. Toen ik eenmaal een flits had, kostte het ook nog wat moeite om daar een beetje mee om te leren gaan. Het werden vaak van die typische doodgeflitste plaatjes: een paar keihard uitgelichte koppen tegen een zwarte achtergrond, of  een veel te fel verlichte huiskamer waar alle sfeerlicht was weggebrand door de flits. Of het andere uiterste: een zwaar onderbelichte foto, omdat mijn onderwerp te ver weg was voor de flitser.

Een fotografiecursus bracht redding: hoge iso film, groot diafragma, lange sluitertijd, er ging een wereld open. Toen ik vervolgens ook nog camera’s in bezit kreeg met een B-stand kon ik eindelijk gehoor geven aan regel twee. Niet dat dat altijd goede foto’s oplevert natuurlijk. Daarvoor is mijn hand dan vaak weer net niet vast genoeg. En dat statiefje en die draadontspanner zitten lang niet altijd in zijn tas. Daar ligt nog een mooi leerproces voor het nieuwe jaar.

Maar het belangrijkste is niet dat dat het technisch perfecte foto’s worden (al is dat altijd leuk natuurlijk), maar vooral dat ik niet wordt tegengehouden door iets onnozels als gebrek aan licht bij het vastleggen van wat later mooie herinneringen blijken. Zou ik zonder de foto’s nog ooit terugdenken aan Damoclash? Heerlijk pretentieze, krakersavondjes vol slechte poezie, lawaaimuziek en ander artistieks uit mijn studententijd, vastgelegd op film. En als iemand vraagt wat er nu toch zo leuk is aan wildkamperen, hoef ik alleen maar te wijzen naar mijn kampvuurfoto’s en het is meteen duidelijk.

Kampvuur

Een kampvuur met de Diana Mini en HEMA CN 400 film.

Damoclash

Kraakfeest Damoclash met de Lomography Colorsplash en de nevelen des tijds vergeten diafilm.

Geef een reactie

