Voornemens

64327505e7629e4e1266214d1a7378e9562578

Begin januari is traditiegetrouw een tijd van goede voornemens. Meestal doe ik daar niet aan mee. Maar ik heb gemerkt dat het soms toch wel nuttig kan zijn. Zo maak ik al een paar jaar een lijstje met fotografische voornemens, en ik moet toegeven, als je zo’n lijstje op papier hebt staan blijft er toch iets van plakken. Al was het maar dat als je drie jaar achter elkaar hetzelfde voornemen opschrijft, het zo gemaakt wordt dat je het dan in godsnaam dan toch maar gaat doen. Zoals het in gebruik nemen van mijn Duaflex II dit jaar.

Ook dit jaar dus maar weer een lijstje met fotografische voornemens. Foto’s die ik wel nemen, technieken die ik wil proberen, dingen die ik wil leren.

  1. IR film. Al jaren ligt in min koelkast een rolletje zwart-wit infraroodfilm te verpieteren. Het zal inmiddels al wel lang en breed verlopen zijn, dus het wordt tijd dat ik dat eens volschiet. Dan zal ik wel eerst eens het geld moeten ophoesten voor een infraroodfilter (en die kennen zijn duur). Ook het laatste rolletje Aerochrome moet er maar eens aan geloven.
  2. Ook wordt het tijd om mee eens te verdiepen in verschillende filters. Ik probeerde laatst een geel filter uit bij een zwart-wit rolletje, en zowaar, het had nog effect ook! Blijken al die fotografieboeken nog gelijk te hebben ook.  Dan moet ik ook de andere kleurtjes die ik in de la heb liggen maar eens uitproberen.
  3. Ik heb een hele zwik lenzen waar ik eigenlijk nooit wat mee doe. Dat gaan we ook veranderen. 2014 wordt het jaar van het gebruiken van oude troep die ik nog heb liggen in plaats van nieuwe troep.
  4. Komen we aan bij de concrete foto’s die ik wil maken. Zoals de long exposure van een waterval, zoeen metmet ietwat kitscherig soft focus water. Omdat ik in theorie weet hoe het moet, maar het nog nooit gedaan heb.
  5. Gerelateerd: de long exposure van verkeer ’s nachts. Met strepen van licht waar auto’s voorbijreden. Liefst ook nog met splitser dubbel belicht, al is dat misschien wat hoog gegrepen nog.
  6. Het eerste pakje Impossible instantfilm is bijna vol, dus tijd om over het volgende setje na te denken.  Zwart-wit lijkt mee wel wat.
  7. Experimenteren is ook altijd leuk. Dit jaar ga ik aan de slag met maskers in de camera. Minstens drie verschillende, en tot eruit komt waar ik op hoop. Wat dat is? En Cools, onverwachte foto natuurlijk.
  8. Ik wil mee er ook eindelijk eens tot zetten om een mini-lichtboxje te maken voor close-upfoto’s. Zo’n ding is makkelijk zat te maken van een kartonnen doos met wat wit papier, en je kunt er mooi belichte close-upjes mee maken.
  9. Een nogal ambitieus voornemen: een 365-project. Elke dag een foto maken, liefst nog een mooie ook. Ik probeerde het en paar jaar geleden al eens, maar toen strandde ik na een paar weken. Ik heb nu een inspiratielijstje gedownload waarmee ik hopelijk elke dag wel wat moois kan maken, ook als ik zelf eens niet zo veel inspiratie heb.

En dat zijn ze dan voor dit jaar. Ik heb er zijn in!

Geef een reactie

