De opmars van kitsch

Pseudo-HDR met pseudo volle maan

Pseudo-HDR met pseudo volle maan

Een van mijn stiekeme genoegens is het bladeren op Pinterest. Het heeft iets heel ontspannends om dom langs eindeloze hoeveelheden mooie plaatjes te scrollen. De laatste mode (waar ik me nooit veel van aan zal trekken, maar die ik dan toch maar weer gezien heb), hippe interieurs (van mensen zonder oude kranten en heel veel boeken, maar met heel veel geld en ruimte voor smaakvol design), fraaie posters, gadgets en designdingetjes, kunst, en zeg maar algemene foto’s. Met foto’s bedoel ik dan landschappen, reisfoto’s, tuinen, dat werk.

Wat me bij die foto’s opvalt, is dat er zo ontzettend veel bewerkt zijn. En niet zomaar een beetje, maar echt heel duidelijk.

Ik sta sowieso een beetje dubbel tegenover bewerking. Een deel van mij zegt: een mooie foto is een mooie foto, hoe hij ook tot stand is gekomen. Dat geldt vooral voor digitale foto’s: veel daarvan worden tegenwoordig gemaakt in het RAW-formaat, dat je wel moet nabewerken om een goed resultaat te krijgen. Tegelijk herinner ik mijn teleurstelling toen ik een serie prachtige, sfeervolle foto’s van zeegezichten zag, en vervolgens een soort making off – ze bleken flink bewerkt te zijn en de tere kleuren die me zo aanspraken waren grotendeels in Photoshop tot stand gekomen. Ik wil ruimdenken zijn en zeggen: fotografie is een kunstvorm, en hoe de fotograaf ook aan zijn eindresultaat komt, het is dat eindresultaat dat telt. Maar toch ben ik teleurgesteld als blijkt dat een foto flink bewerkt is. Het zal de verderfelijke invloed wel zijn van de analoog-nazi’s die moord en brand schreeuwen als er eens een digitale foto wordt geüpload op lomography.com, elke vorm van bewerking afwijzen (er niet bij nadenkend dat ook in de analoge doka aardig wat te shoppen en te faken valt…) en stampvoetend het forum verlaten als er lenzen voor digitale camera’s in de webwinkel verschijnen.

Ook al worstel ik ermee, ik probeer open te staan voor bewerkte foto’s. Maar sommige bewerkingen zijn echt te erg. Een persoonlijke ergernis top-3:

3. Het softe water. Ik geef toe, dit is niet echt een nabewerking maar gewoon iets wat je met een lange sluitertijd kan bereiken. Het wordt wel vaak gebruikt in combinatie met nabewerkingen, en het resultaat heeft regelmatig een hoog suikergehalte. Of nee, een christelijk-filosofische ansichtkaart met een bijbelcitaat boven een verstild landschapje, dat is het gevoel dat ik er bij krijg. Dit soort foto heeft wel wat van de spectaculaire zonsondergang: puur natuur, maar op de foto lijkt het vreselijk nep. Maar net als bij die zonsondergang wil ik stiekem graag zelf ook zo’n foto maken, zo hypocriet ben ik dan weer wel.

2. De volle maan boven een landschapje/stadsgezicht/kasteel/whatever. Zo’n grote. Hoe kitscherig wil je het hebben? Een volle maan in beeld, prima. Erin gephotoshopt, tot daar aan toe. Maar waarom in godsnaam zo groot? Waar zie je ons voor aan? Er zijn best foto’s te maken met zo’n zogenaamde supermaan, maar zo groot als op sommige foto’s? Ik geloof er helemaal niks van.

1. De aller- aller- allerergste bewerking, en juist die is razend populair op Pinterest: de overdreven HDR. HDR is een nuttige techniek om in situaties met moeilijk licht toch een helemaal goed belichte foto te krijgen. Alleen hoef je maar een paar knopjes te ver door te schuiven in Photoshop om een of andere kermisfoto met felle kleuren en overdreven contrast te krijgen. Die look is blijkbaar populair, want je ziet het erg veel, vooral in reisfoto’s van beroemde gebouwen, en spectaculaire rotspartijen. De eerste keer dat ik het zag vond ik het nog wel gaaf, het heeft wat surrealistisch, die lichtgevende randjes en dramatische wolkenluchten. Maar het is typisch een effect dat je snel gezien hebt, en dan is het alleen nog maar nep.

Geef een reactie

