Holga liefde

Het grote groene monster.

Holga CFN 120, Praktica MTL3 met kodak Ektachrome E200 film.

Ik heb tijden tegen de aanschaf van een Holga aangehikt. De met en Holga gemaakte foto’s die ik zag spraken me wel aan, en duur is de camera ook niet, maar had ik echt nog een fototoestel nodig? En toen ik er eens een in de etalage van een fotozaak zag staan vond ik hem ook wel erg groot en lomp.

Maar zoals dat gaat, uiteindelijk zwichtte ik. Een heerlijk plastic geval, dat onder min vrienden inmiddels bekend staat als het grote groene monster.

Ik moest even op gang komen met de Holga, het eerste rolletje dat ik vol schoot was het volstrekt ongemarkeerde meegeleverde rolletje, en dat bleek zwart-wit te zijn en geen kleur zoals ik had gegokt. De sponsjes die in de camera de film netjes strak horen te houden werden meteen al door het rolletje opgegeten, waarna hun functie tot op de dag van vandaag door wat snippers karton wordt waargenomen. Vrij snel daarna kwam ik erachter dat redscale op een donker feestje ook geen goede keus was in de Holga. Hardnekkige lichtlekken maken voortdurend afplakken van de camera met zwart tape noodzakelijk.

Maar snel genoeg wendde ik aan de eigenaardigheden van mijn aanwinst en wist hij zich volstrekt onmisbaar te maken. Natuurlijk kun je lekke trucjes uithalen met de Holga: dubbele belichtingen, microclicks,  panorama’s, gekleurde flits, het is allemaal leuk hoor. Maar de echte kracht zit hem in de fantastische plastic lens. Hoe gaaf een goed gelukte feestfoto met verschillende kleurlagen ook is, mijn favoriete Holga-foto’s zijn gewone enkele foto’s, met hun unieke dromerige uitstraling waar geen Instagram-filter tegenop kan.

De best bestede 69 euro van 2012.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

3 gedachtes over “Holga liefde

  1. Pingback: Top 5 must have camera’s | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: Top 5 Plastic Fantastic | Praatjes bij plaatjes

  3. Pingback: Holga, een requiem | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

