Tungstentrubbels

Horizon Perfekt met Fuji T64 film.

Horizon Perfekt met Fuji T64 film.

Een paar jaar geleden bracht Lomography.com tungstenfilm op de markt. Hoewel dat voor mij de eerste keer was dat ik van deze diafilm hoorde, was het geen nieuwe uitvinding. Tungstenfilm bestaat al veel langer en is eigenlijk bedoeld om bij kunstlicht te fotograferen. Tungsten is Engels voor wolfraam, het metaal waarvan de gloeidraad in een ouderwets peertje gemaakt is, vandaar. De tunstenfilm zorgt er bij normaal gebruik voor dat je foto’s geen gele gloed hebben als je bij lamplicht fotografeert. Maar Lomography.com bedacht dat je de film ook kon crossprocessen, en zag een lucratieve nieuwe markt. En jawel, ook ik trapte erin.

Aanvankelijk was ik wat sceptisch, veel van de voorbeeldfoto’s zagen er wat modderig uit. Maar goed, toch maar de twee tientjes voor drie rolletjes opgehoest om het eens te proberen.

Mijn avonturen met tungstenfilm kennen pieken en dalen. Het begon dit keer eens goed. In de spiegelreflex leverde het fraaie plaatjes op: min of meer natuurlijke kleuren, maar met net wat meer contrast en een paarsige gloed. En een blauwe lucht werd wonderschoon. Ik was er blij mee. Des te teleurgestelder was ik na het tweede rolletje. Fletsroze, en dat het donkere januaribos waar ik de foto’s met een compactcamera nam de nodige bewegingsonscherpte had opgeleverd hielp ook al niet. Maar dat eerste rolletje zorgde ervoor dat ik de moed niet opgaf, en ik had toch nog een rolletje liggen. Die derde rol was wel weer een feest. De Horizon Perfekt zorgde voor prachtig paarse panorama’s, en ook weer die stralend blauwe lucht. Ook de Fuji T64 tungstenfilm die ik daarna in de Horizon stopte leverde mooie foto’s die varieerden van contrastrijk natuurlijk, via felpaars en oudroze tot bijna sepia bruin.

Deze variatie in resultaten is denk ik afhankelijk van de hoeveelheid licht. Nou ja, het is natuurlijk niet voor niets 64 iso. Houd je daar goed rekening mee, dan zijn natuurlijk aandoende kleuren je deel. Bij iets minder licht gaat de paarse gloed overheersen, en als het licht verder afneemt zakt het via oudroze naar sepia. Als je hier een beetje rekening mee houdt is gecrossproceste tungstenfilm erg leuk om mee te experimenteren.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

