365 – dag 37

Foto 1, Holga 120 CFN met Lomography Earl Grey film.

Foto 1, Holga 120 CFN met Lomography Earl Grey film.

Vol goede moed begon ik op 1 januari aan een van mijn voornemens: een 365-project. Dat houdt in dat je een heel jaar lang elke dag ten minste één foto neemt, om zo een mooi verslag van je jaar te maken. Ik schreef me in voor een nieuwsbrief die me een lijstje stuurde met voor elke dag een thema of onderwerp. Niet als verplichting, maar als inspiratie voor als ik het zelf even niet meer wist. Ik was er helemaal klaar voor.

Laat ik maar meteen eerlijk zijn, het valt niet mee. Als ik opsta is het nog donker en moet ik me haasten voor de trein, dan zit ik de hele dag op kantoor, en tegen dat ik thuis ben is het weer donker. En hoeveel foto’s van een kantoortuin of steeds hetzelfde stukje park kun je hebben? De lijst met onderwerpen geeft wel wat houvast, maar toch het ik het gevoel dat ik regelmatig vlak voor ik naar bed ga nog even snel met de tablet of de digicam een foto van een random voorwerp in huis maak. Slecht belicht, zonder al te spannende compositie of idee, gewoon even snel knippen om ervanaf te zijn. Niet echt wat ik in gedachte had toen ik op 1 januari begon.

Ik had het kunnen weten, een paar jaar geleden begon ik ook al eens aan een 365-project, waar ik na een maand of wat maar weer mee stopte, om min of meer dezelfde redenen.

Toch, als ik zo mijn lijstje doorkijk waar ik mijn foto’s van de dag op noteer (noodzakelijk bij analoge foto’s, tegen dat ik ze ontwikkeld en gescand heb ben ik anders weer vergeten welke foto van wanneer is), dan doe ik het ook weer niet zo slecht. Pas drie keer gemist, en negen keer een digitale foto. En bij die digitale zitten ook heus wel een aantal geslaagde plaatjes. Voorlopig geef ik mijn project dus maar het voordeel van de twijfel en houd vol. Het blijft ook al weer langer licht ’s middags, dan wordt het vanzelf makkelijker. Ook wachten er nog wat camera’s op een eerste testrolletje en komt er weer een vakantie aan.

Het komt vast goed.

Geef een reactie

