Regel 4

Olympus XA met Agfa Precisa film.

Olympus XA met Agfa Precisa film.

Deel van de hele lomo-experience is een manifest met tien regels die helpen bij het experimenteren en lol hebben met fotografie.

Rule # 4: Try the shot from the hip.

Schiet vanuit de heup. Een van de spannendste dingen van lomografie is het verlies van controle. Voor de doorgewinterde digitale fotograaf kan het al een hele opgave zijn om het zonder lcd-scherm te stellen. Geen controlemechanisme: je ziet pas of je foto geslaagd is als hij ontwikkeld is. Om dan ook nog blind te schieten, zonder door de de zoeker te kijken en een compositie te maken, dat is nog een stapje verder. Toch kan dat, tussen de onvermijdelijke halve hoofden en lege luchten, heel verrassende foto’s opleveren.

Soms heb je natuurlijk gewoon geen keus, als er iets gebeurt of langskomt waarbij je geen tijd hebt om zorgvuldig te mikken. Als in een reflex trek je de camera, drukt af en hoopt er maar het beste van. De vreugde als later blijkt dat je net op tijd was maakt de foto dubbel mooi. Soms kun je zelfs niet door de zoeker te kijken, omdat je een lastig hoekje wilt fotograferen, of over een muurtje heen.

Zelf schiet ik nog weleens vanuit de heup als ik eigenlijk niet durf te fotograferen. Als ik op straat fotografeer en bang ben dat mensen zien dat ik een foto van ze neem en bewaar zullen maken. Lomografie uit lafheid. Maar ach, intussen heb ik dan toch maar mooi mijn foto.

Nu moet ik eigenlijk toegeven dat ik het ook weer niet zó vaak doe. Het valt niet mee om de controle te verliezen en een bewuste compositie helemaal overboord te gooien. Ik ben toch snel bang dat ik mijn dure film verspil aan foto´s van een muur net naast de straatmuzikant, een stoeptegel naast de brutale kraai. Toch zou ik best wat vaker de controle kunnen verliezen en me laten verrassen door de onverwachte perspectieven die het schot vanuit de heup kan opleveren.

Geef een reactie

