Reisfotografie: filmkeuze

België, Hoge Venen

België, Hoge Venen. Praktica MTL3 met redscale van Primera Perutz 200 film.

Goede reisfoto’s maken begint al thuis. Als je eenmaal hebt besloten welke camera je meeneemt, kun je gaan nadenken over de film. De ene film is de andere niet, en niet elke film werkt even goed samen met elke camera. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit of je Tungsten-film in een spiegelreflex gebruikt, of in een compactcamera.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Belangrijkste punt bij de filmselectie is natuurlijk de ISO-waarde. Die hangt af van zowel de verwachte weersomstandigeden als van je camera. Voor zonnige stranden en skipistes is 100 ISO prima. Heb je een goede lichtsterke lens en/of een statief, dan kom je ook prima weg met een lage ISO. Maar wil je bijvoorbeeld een grijzige dag vastleggen met je Diana Mini, dan kies je toch beter een hogere ISO. Nou ja, dat is natuurlijk basiskennis die niet alleen op reis geldt…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Maar er zijn meer beslissingen dan alleen de ISO. Negatieffilm, dia of zwart-wit bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik dit altijd een lastige keuze. Een perfecte foto in heldere natuurlijke kleuren is prachtig. Maar als die kleuren van nature niet zo prachtig zijn – een stedentrip in Noord-Europa in het najaar is vaak niet echt een feest van kleur – dan worden je foto’s ook al snel wat grauw. Door diafilm te crossprocessen of redscale te gebruiken, voeg je al bijna automatisch extra kleur toe aan je foto’s. Maar ja, zie het weer maar eens te voorspellen… Bovendien, ook diafilm kan op een sombere dag tegenvallen; dan heb je wel kleur, maar is de kleur in kwestie donkergroen bijvoorbeeld. Voor mij een reden om ervoor te zogen dat ik altijd wel minstens twee camera’s bij me heb, met daarin verschillende soorten film.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Kies je voor diafilm, dan is er ook nog een wereld van verschil tussen de verschillende merken en soorten. Nu is crossprocessen bijna per definitie een onzeker proces waarbij in het verleden behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst. Toch zijn er wel een paar richtlijnen te geven. Zo zal de kleurverschuiving bij tungstenfilm over het algemeen richting paars gaan, net als Fuji Sensia en Fuji Velvia. Agfa Precisa levert meer turquoise tot groengele kleuren op. Bij veel licht levert Lomography X-Pro Slide 200 felblauw en -rood op, maar bij minder licht gaat hij meer naar donkergroen. Bij Kodak Elite Chrome spat het blauw en rood van de foto’s. Maar bedenk, veel hangt af van de camera, weersomstandigheden, belichtingstijd, en of de film al dan niet verlopen is.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Mijn tip: zorg dat je altijd verschillende soorten film bij je hebt, zodat je ter plekke een geschikte keuze kunt maken, en zorg dat verschillende camera’s geladen zijn met verschillende soorten film om je kansen te spreiden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s