Ploggen

Uitzicht op kantoor

Plogfoto avant la lettre, genomen toen ik op één dag een heel rolletje volschoot van mijn dagelijkse leven. Jaja, ik trendsetter ik. Dit is overigens het uitzicht vanaf mijn bureau op kantoor (als ik me omdraai dan).

Er is een nieuw fenomeen in blogland: ploggen. Ik had er al eens wat over gelezen op recensiekoning.nl, maar laatst stond er ook al een heel artikel over in de nrc.next. Dan is het wel zo’n beetje mainstream aan het worden.

In het kort: een plogger neemt de hele dag door foto’s en maakt daar aan het einde van de dag een blogpost van. Zoiets. De zure anti-facebooker in mij is uiteraard buitengewoon sceptisch over dit fenomeen. Alsof er al niet genoeg zinloze non-informatie op internet staat! Zit de wereld nu echt te wachten op deze brij van kinder-, ontbijt-, vergader- en bankhangfoto’s? Hadden we daar Instagram en Twitter niet al voor? Zeg nu zelf, hoe spannend is je leven nu echt voor anderen?

Toch gaat er iets hypnotiserends uit van die plogs. Een geschreven verslag van een doorsnee dag zou intens saai zijn denk ik, maar als je diezelfde dag in een stuk of 20 foto’s ziet samengevat is het toch weer lekker binnengluren in iemands leven. Alsof je ’s avonds door de open gordijnen binnenkijkt bij wildvreemden en zonder dat ze jou zien, ziet wat voor meubels ze hebben, hoe ze zitten te eten, een verjaardag vieren, voor de tv hangen… Natuurlijk helpt het als de plogger in kwestie een beetje een afwisselend leven leidt. Zo ben ik nu fan geworden van de mij tot voor kort volslagen onbekende journaliste Janine Abbring (10e.nl is ook leuk trouwens). Zij bewijst ook dat een goede plog staat of valt met leuke bijschriften.

En nu wil ik ondanks mijn lichte afkeer voor het ding zelf ook een plog. Ik ben dan ook een vrij hopeloze digitale alles-uitprobeerder. Ik ben nogal snel geneigd mee te doen met allerlei internethypejes – bloggen, twitter, zelfgeknutselde webpagina’s, Pinterest, Linkedin, en noem maar op*. Ik heb bergen accounts, waarvan ik de meeste razendsnel weer laat verstoffen als het nieuwtje eraf is. Dus ondanks dat ik dit eigenlijk een wat potsierlijke trend vind, wil ik stiekem zelf ook gaan ploggen.

Wie weet dus binnenkort af en toe dan toch een extra inkijkje in mijn leven. Als ik me over mijn gene heen weet te zetten dan. Want laten we wel wezen, elke dag in hetzelfde kantoor naar hetzelfde beeldscherm staren zal niet het meest fascinerende beeldverslag opleveren.

*Maar geen Facebook. Facebook is evil.

Geef een reactie

