99 problems

Dit blog is voor het grootste deel gevuld met hoe leuk vooral analoge fotografie wel niet is. Maar laten we wel wezen, het is lang niet altijd rozengeur en maneschijn. Zo wil er bij tijd en wijle nog wel eens iets misgaan. Een kleine bloemlezing van cameraleed.

Groenland

Haperende Fuji Finepix te Groenland vastgelegd met de Diana Mini en Earl Grey 100 film.

De camera die dienst weigert (meestal op het moment supreme). Dit is natuurlijk niet aan analoge camera’s voorbehouden. Ook mijn digitale Fuji is wel eens blijven steken, waarbij de lens weigerde weer in te trekken, en ik ook geen foto’s meer kon maken. Uiteraard was dit tijdens een once-in-a-lifetime trip op Groenland. Goddank waren een paar flinke klappen voldoende om hem weer in het gareel te krijgen… Het meest voorkomende probleem bij de digitale camera is misschien we de lege batterij. Die kan ook een analoge foto fnuiken, al kan het probleem daarbij wat minder, eh, digitaal zijn. De Fuji stopt er gewoon mee als de batterij leeg is. Mijn Olympus XA, daarentegen, doet het wel, alleen wordt de lichtmeter onbetrouwbaar. Zodat je op een stralend zonnige dag opeens merkt dat je camera een sluitertijd van een halve seconde of meer meent nodig te hebben. Of de Olympus AF-10 Twin, die alleen nog maar de wide lens wil gebruiken, en weigert over te schakelen naar de zoomlens. En denk maar niet dat het oplaadbare batterijen zijn die in dat ding moeten!

Overbelichte kabouter buttplug

Olympus XA met overbelichte Fuji Velvia.

Plakkende sluiterlamellen

Plakkende sluiterlamellen

Bij analoge camera’s lijken er nog zo veel meer mogelijkheden tot materiaalpech te zijn. De vastgeplakte sluiterlamellen bijvoorbeeld, waardoor je foto’s over- of juist onderbelicht raken, afhankelijk van of de sluiter niet meer helemaal open op juist dicht wil. Inmiddels weet ik wel hoe ik dit kan oplossen, al vereist het wat lef om je camera open te schroeven en met een wattenstaafje met alcohol in het tere mechaniek rond te peuren. Maar het werkt wel. Dus de Yashica Rapid die ik op een camerabeurs kocht en die bij thuiskomst niet bleek te werken was na wat poetswerk weer zo goed al nieuw. Minder geluk had ik met een oude Halina Super 35x. Aanvankelijk kreeg ik hem wel weer aan de praat, maar halverwege het eerste rolletje bleef de halve sluiter toch weer hangen. Gevolg: modderige, onderbelichte foto’s. Misschien dat ik er nog eens een poetsrondje aan wijd, maan voorlopig denk ik, laat maar.

Onderbelichte Lievevrouwentoren

Halina Super 35x met onderbelichte Fuji Superia 200.

Ook een leuke: van mijn fraaie Braun Paxette is het transportmechaniek nogal onvoorspelbaar. Soms spoelt hij door, maar meestal niet. Het duurde een hele tijd voor ik erachter was waarom mijn rolletje maar niet vol raakte. Gelukkig zit er een handig sleufje in de camera waardoorheen je net een paar sprocketgaatjes ziet. Misschien waren de makers van de camera voorbereid op dit defect? Als je de sprockets bij het doorspoelen niet ziet opschuiven, moet je met de lensdop erop nog een keer afdrukken, en nog eens doorspoelen. En nog eens. En nog eens.

Driedubbel belicht

Heel veel foto’s over elkaar met de Braun Paxette en HEMA CN 400 film.

reepjes film

Aan gort getrokken film.

Maar dat is altijd nog beter dan mijn zelfgebouwde Konstruktor. Nadat ik een schroefje iets te strak aandraaide trok de camera bij het terugspoelen de hele film aan reepjes. Dat viel nog niet mee om die film vervolgens in de ontwikkelspoel te frummelen. En dat de film stuk was snapte ik nog, maar waar die lichtlekken op de foto’s weer vandaan kwamen?

Zuidas

Konstruktor-foto met gescheurde Fuji Superia 200 film en lichtlek.

Dat is bij andere camera’s duidelijker: door versleten afdichting rond het deurtje van de camera komt licht naar binnen, wat vlekken en strepen op de foto’s veroorzaakt. Dat schijnt overigens vrij eenvoudig op te lossen te zijn, maar ja, zo veel te doen, zo weinig tijd…

Lichtlek

De Yashica 72E lekt licht over de Agfa Precisia film.

Voorlopig modder ik nog maar even door met camera’s waar vooralsnog geen problemen mee zijn. Ik moet er nog wel een hebben liggen, ergens.

 

Geef een reactie

