Serie: slow/fast

Eerder toonde ik al eens mijn serie (un)focus, met paren foto’s waarbij ik aanvankelijk de camera op de verkeerde focusafstand had ingesteld, me dat meteen bij het afdrukken realiseerde, en dan een tweede foto met de goede instelling maakte. Sinds ik een Horizon Perfekt heb, is hier een variant op ontstaan: slow/fast. Ik vergeet namelijk nog wel eens de sluitertijd bij te stellen als ik eerder een binnenfoto of nachtopname heb gemaakt. Dan staat hij nog op de 2- of 4-seconden sluitertijd, in plaats van een van de normale snelle tijden.

Altijd een jammer moment als ik een foto bij vol daglicht maak en de lens vervolgens tergend traag van links naar rechts hoor draaien, in plaats van met de gebruikelijke snelle zzzt. Krampachtig sta ik dan zo stil mogelijk in de hoop de bewegingsonscherpte zo veel mogelijk te beperken, maar overbelicht wordt ie dan toch wel. Dankzij mijn goede scanner valt daar nog best wat van te maken, maar toch maak ik daarna altijd nog een foto met de juiste sluitertijd. Al komt het ook voor dat ik nog een tweede trage foto maak, omdat ik de snelheidsschakelaar niet ver genoeg omzet…

Het levert een aardige reeks op met een leuk contrast tussen de netjes belichte, scherpe foto en zijn gruizige, verkleurde, ietwat onscherpe voorganger. Ik probeer het dan wel altijd te voorkomen (het is toch een beetje zonde van die 5 cm film die je ermee vergooit), maar toch heeft het ook wel weer wat.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

2 gedachtes over “Serie: slow/fast

  1. Pingback: Perfecte horizons | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

