Boek: Eindhoven 365

Eindhoven

Eindhoven met de Olympus XA en redscale van Fuji Superia 200 film.

Zoals wel meer van mijn fotoboeken, is ook Eindhoven 365 er een van de graaistapel op mijn werk. Ons ooit toegestuurd als relatiegeschenk door het vormgevingsbureau dat het maakte in de hoop op opdrachten. Tevergeefs, maar dat lag niet aan het boek. Dat kaapte ik, als geboren Eindhovenaar, natuurlijk snel mee.

Het concept is eenvoudig genoeg: een 365-project, door 8 fotografen uit Eindhoven. Samen legden ze 2006 in Eindhoven vast. Het levert een lekker kijkboek op. Al bladerend ga je vanzelf de verschillende fotografen herkennen, van de man die naar eigen zeggen nog geen vakantiekiekje tot een goed einde weet te brengen (inderdaad nogal wat onderbelichte kroegfoto’s en kiekjes van zijn kind), tot de fotograaf met de voorliefde voor verlate laantjes bij nacht, tot de street artist die zich concentreerde op graffiti en opgehangen briefjes. Weinig klassieke toeristische ‘mooie’ plaatjes, veel foto’s die overal zouden kunnen zijn, maar nog meer foto’s die ik toch als Eindhovens herken, ook al woon ik er dan al bijna 20 jaar niet meer.

Een paar favorieten:

  • De man die met een heel klein verfrollertje een heel grote muur staat te schilderen (de muur tussen het spoor en het PSV-stadion, als ik het goed zie). 9 oktober, Erosie.
  • Het bosje waarin elke boom een hartje opgeschilderd heeft. 20 september, Ruud Balk.
  • De herfstkleuren van een dikke boom, een schaamteloos ansichtkaartenplaatje. 17 november, Ruud Balk.
  • Het bordje ‘gevaarlijk ijs’ dat er in juni nog staat, met op de achtergrond een ijscokar. 4 juni, Ruud Balk.
  • Al die nachtelijke straatjes, daar heb ik ook wel een zwak voor. Toos Nijsen.
  • Het spookachtig wakker worden op 31 maart van Dagmar Thieme.

Nou ja, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Eindhoven 365 heeft een vast plekje in mijn boekenkast weten te veroveren.

Eindhoven 365
Samenstelling: Peter van Casteren
Foto’s: Ruud Balk, John Körveling, Toos Nijsen, Peter van Casteren, Erosie, Alphons Janssen, Alice Wielinga en Dagmar Thieme
Dender Communicatie, 2007
ISBN 9789081001328

Geef een reactie

