Reisfotografie: bij de hand

Camera's bij de hand

Cameratasje aan de rugzak, camera in de jaszak. Diana Mini met Kodak Elitechrome EB film.

Zoals het cliché luidt: de beste camera is de camera die je bij je hebt. Dat zou ik willen wijzigen in: de beste camera is de camera die je binnen vijf seconden in je handen hebt. Tenzij je op reis bent met andere fotografiegekken hebben reisgenoten nogal de neiging om geïrriteerd te raken als ze elke tien minuten moeten wachten tot jij je camera hebt opgegraven, ingesteld, een compositie hebt gemaakt, afdrukt, en je camera weer opbergt. Om de verhoudingen goed te houden, loont het dus de moeite om je camera snel bij de hand te hebben. Een comfortabele draagriem is dan ook een goede investering, ook in je relatie.

Als ik met de rugzak loop en het is goed weer, dan heb ik meestal één camera aan een camerariem om mijn nek, een tweede camera met een karabijnhaak aan mijn rugzak vastgemaakt, en een derde camera in het bovenvak van mijn rugzak, waar ik bij kan zonder mijn tas af te doen. De digicam past altijd nog wel in een broekzak. Bij slecht weer prop ik twee camera’s in een jaszak (de digicam en een kleine analoge), en (als ik was voorbereid op dat slechte weer) hang ik een waterdichte camera aan mijn tas. Het is bepaald niet de meest charmante look, maar ik kan wel razendsnel foto’s nemen. En soms heb je nu eenmaal niet meer.

Camera's bij de hand

Camera om mijn nek, camera aan mijn tas.

Camera's bij de hand

Camera’s om mijn nek en aan mijn riem.

 

Geef een reactie

