Verzadigd met Perutz Primera

Goudsbloemen

Goudsbloemen met een Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film

Ooit kocht ik op koninginnedag een aantal goedkope filmrolletjes. Het was een speciale aanbieding van de lokale fotoboer in de Pontanusstraat in Amsterdam, deels vanwege koninginnedag, deels omdat de rolletjes tegen hun uiterste houdbaarheidsdatum aan zaten. Die houdbaarheidsdatum geloofde ik wel, goedkope film was goedkope film, en ik had die dag ook wat nieuwe camera’s gescoord op de vrijmarkt (het was de tijd dat iedereen aan het overstappen was van analoog naar digitaal, een gouden tijd voor de camerasneuper met krappe beurs), dus film was meer dan welkom.

Vondelpaviljoen

Vondelpaviljoen met een Olympus XA en Perutz Primera 200 film.

Ik sloeg dus wat rolletjes in, en in de daaropvolgende maanden schoot ik er wat vol. Aanvankelijk zag ik weinig bijzonder aan de foto’s. Gewoon kleurenfoto’s. Pas toen ik wat meer op verschillende soorten en merken film ging letten, viel me op dat deze foto’s toch wel aardig waren. Niet per se vanwege de onderwerpen, maar door de lekker verzadigde kleuren en warme gloed. Sommigen zouden die warme toon een rood kleurzweem noemen en hem weg proberen te krijgen bij het scannen, maar ik houd wel van dat warme. Het is een net subtiel genoeg zweempje om mooi te zijn, vind ik. Vooral foto’s met lekker vette kleuren, zoals van bloemen knalden eruit.

Dahlia

Dahlia met een Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film.

Dus zoals me zo vaak overkomt, net toen ik overtuigd was dat deze film echt gaaf was, was ik door mijn rolletjes heen. Altijd hetzelfde. Nu had ik er achteraf zelfs spijt van dat ik een rolletje had omgebouwd tot redscale (al deed hij het ook als redscale prima), en een rolletje had opgeofferd aan een eerste, matig gelukte, pinhole camera.

Vondelkerk

Vondelkerk met een Olympus XA en redscale van Petutz Primera 200 film.

Inmiddels bestaat Perutz niet meer (als ik het nazoek, bestond het bedrijf toen ik de rolletjes kocht al niet meer, het was toen al overgenomen door Agfa), en de film heb ik sindsdien ook nergens meer kunnen vinden.

Station

Station Utrecht CS met een Olympus XA en Perutz Primera 200 film.

Geef een reactie

