Boek: Hollandse velden

voetbal

Olympus Trip 35 met anonieme diafilm.

Hollandse velden van Hans van der Meer is een van de weinige fotoboeken in mijn collectie die ik daadwerkelijk nieuw, voor de volle mep, heb gekocht. Het is dan ook een fantastisch boek. Het bestaat uit een fraaie collectie van voetbalwedstrijden in de laagste klasse van de amateurcompetitie. Iets te dikke, iets te oude mannen die vol overgave achter een bal aanrennen of juist moedeloos staren naar een bal in een sloot, in het doel, of heel hoog in de lucht. Op de achtergrond de polders en de vinexwijken waar de wedstrijd zich afspeelt. Mijn favoriet in het boek is denk ik de foto waarop een bal in een slootje ligt, een rijtje knotwilgen fraai weerspiegeld in het water, een speler op een balkje over het water, met de bal net buiten bereik.

Ik geef helemaal niets om voetbal, maar deze foto’s zijn geweldig. Het zijn geen dramatische sportfoto’s zoals ze in de krant staan, met een atletische spits close-up in volle actie, of een knappe goal net op het goede moment vastgelegd. Ze zijn vaak van een afstandje genomen, met veel ruimte voor de omgeving. Er gebeurt tegelijkertijd niet heel veel – een anonieme veertiger raakt een bal – en heel veel – knobbelknieën, regenjassen langs de lijn, populieren, slootjes, ietwat zwalkende achterlijnen. En af en toe wonderschoon strijklicht dat zelfs AVV De Vooruitgang nog glans weet te geven.

Voor het tekstuele gedeelte zorgt Jan Mulder, en die doet dat heel onderhoudend. Hij ging een aantal keren mee met de fotograaf en doet daar vol humor verslag van, gelardeerd met eigen voetbalherinneringen. Je zou er bijna van gaan genieten, van voetbal.

Eigenlijk is mijn enige bezwaar tegen dit boek dat ik het vervolg – Europese velden, de titel zegt het al – niet in mijn bezit heb. Daar heb ik spijt van, want het is tegenwoordig alleen nog maar tweedehands voor minimaal 45 euro te krijgen. Nog een koopje voor zo’n fijn boek natuurlijk. En voor Hollandse velden moet je tegenwoordig minimaal 50 euro neerleggen. Misschien maar eens wat vaker fotoboeken kopen, het lijkt zowaar een goede investering. Als je het goede boek kiest natuurlijk.

Hollandse velden
Hans van der Meer en Jan Mulder
Uitgeverij de Verbeelding
ISBN 9789074159197

Geef een reactie

