Aanwinst: Holga 135 Pinhole

Holga 135 PC Pinhole

Ik had me nog zo voorgenomen om dit jaar geen nieuwe camera’s te kopen.  Ik heb er al zo veel, en hoe veel gebruik ik nu echt? (Nou ja, toch zeker een kwart elk jaar wel een keer, op 45 camera’s best aardig. Maar toch.) Maar ja, de spaarrente staat zo laag dat je je geld beter kan uitgeven dan oppotten tegenwoordig. En zo tegen april begint het pinholevirus altijd wel weer te kriebelen. Nu is een pinholecamera natuurlijk supermakkelijk zelf te maken, zeker een 35mm exemplaar. Maar ik wilde er dit jaar wel eens een paar meenemen op een wandelvakantie en een kartonnen zelfbouwdingetje is zo in de rugzak wat kwetsbaar dacht ik. Ik ben dus gezwicht voor de Holga 135 Pinhole. Hij was in de aanbieding, dus er ging nog een tientje af ook (zo praat ik het dan maar weer goed voor mezelf).

Holga 135 PC Pinhole Holga 135 PC Pinhole

Mooi is anders. Veel meer dan een goedkoop ogend zwart plastic ding is het niet. Het made in China spat ervan af. Volgens mij hebben ze gewoon een reguliere Holga 135 genomen en de lens vervangen door een pinholeplaatje. Hij is net niet helemaal basic: er zit een schroefdraad voor een draadontspanner op de ontspanknop, en een statiefschroefdraad onderop. Ook heeft hij een hotshoe, maar de flitser die ik erop uitprobeerde deed niets, dus die zou ook nep kunnen zijn. Zou een flitser ook heel veel zin hebben bij een pinhole? Ach, misschien ook wel. We zullen hem nog wel eens uitproberen.

Hij is in elk geval zo low-tech dat hij zich in elk geval goed leent voor experimenten en customization. Een eerste proefrondje leerde mij namelijk al dat er geen mogelijkheid tot dubbele belichting opzit, daar moet toch iets aan te doen zijn. Nou ja, hij maakt zo ook al best leuke plaatjes.

Holga 135 PC Pinhole

Holga 135 PC Pinhole met Lomography CN 100 film.

 

Geef een reactie

