Pinholepret

Long exposure

Camera van een fotobusje, gevuld met fotopapier, belichtingstijd was vier maanden, waarna geen ontwikkeling meer nodig was (alleen van negatief naar positief gezet in Photoshop, en het contrast iets verhoogd).

Elk jaar rond april wordt ik weer gegrepen door het pinholevirus. In het Nederlands heet dat natuurlijk een camera obscura, maar dat klinkt zo chic, dat past eigenlijk niet bij het houtje-toutjekarakter van de meeste pinholecamera’s. Gaatjescamera kom je ook nog wel eens tegen, maar dat vind ik ook een beetje truttig klinken. Net als bij de meeste liefdesliedjes klinkt het in het Engels wat hipper en mooier, al moet je het niet vertalen: speldengatcamera klink dan weer voor geen meter.

Lucipin

Lucipin: camera van een luciferdoosje, met Fuji Superia 200 film.

Hoe je het ook noemt, ik heb inmiddels al aardig wat varianten op pinholecamera’s gemaakt en toch kan ik er altijd nog wel eentje bedenken. Het heeft dan ook iets magisch om met niet meer dan een speldenprik in een bierblikje een foto te kunnen maken. Het leuke is ook dat je je fantasie min of meer de vrije loop kunt laten nemen bij het maken van een pinholecamera. Je kunt hem zo ingewikkeld of zo simpel maken als je maar wil. Zo heb ik daadwerkelijk een foto genomen met een blikje waar ik met een spijker een gat had gemaakt.Maar ik heb ook een pinholecamera achterop een gewone camera gemaakt om zo de film van twee kanten tegelijk te kunnen belichten. Ik heb blikjes gebruikt, luciferdoosjes, kartonnen camerabouwpakketjes, koektrommels, filmbusjes en zelfs een walnoot. De foto’s die het opleverde waren misschien niet altijd even goed, interessant waren ze altijd.

walnootfoto

Foto gemaakt met een walnoot en een snipper generieke CN 400 film.

Dit jaar ga ik eens niet voor de zelfbouwcamera´s. Ik heb inmiddels twee ´echte´, niet zelfgemaakte pinholecamera´s in mijn bezit: een Holga 135 PC Pinhole en een Diana Multi Pinhole Operator. Die laatste kan schakelen tussen 1, 2 of 3 gaatjes en heeft een hele batterij kleurfilters om mee te spelen. Eens kijken of dat wezenlijk andere foto’s oplevert dan de zelfbouwversies. Ze zullen allicht scherper zijn. Het voordeel is vooral dat de Holga en Diana van stevig plastic zijn en dus een stuk minder kwetsbaar in mijn tas of rugzak. Ideaal dus om mee op pad te gaan.

Pinhole rocket

Brede pinholecamera van een kartonnen doosje, met Fuji Superia 200 film.

Ik heb er zin in, pinhole photography day.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Geef een reactie

