Rondje web: de mooiste pinholecamera’s

Walnootcamera

Walnootcamera vastgelegd met een Praktica MTL3 met Lomography CN 100 film.

Vanwege World Pinhole Photography Day komende zondag hier een paar inspirerende pinholecamera’s. Er worden mooie dingen gemaakt, van heel erg groot (een vliegtuighangar) tot heel erg klein (een pijnboompitje), en van zowel simpele materialen (fotopapier) tot arbeidsintensievere materialen (keramiek). Het laat maar weer zien hoe je met een beetje creativiteit van alles en niets een camera kunt maken.

Steve Irvine
Steve Irvine maakt prachtige keramische pinholecamera’s. Bizarre onderzeeërs, of retro-futuristische ruimteschepen, alles organische en vloeibaar vormgegeven. De camera’s zijn absolute kunststukjes, maar hij gebruikt ze ook daadwerkelijk. Met handleiding hoe je er zelf een maakt.

The Great Picture
De grootste fotoafdruk ter wereld (34 bij 10 meter) werd met een pinholecamera gemaakt. The Great Picture werd genomen met een vliegtuighangar als camera, op een reusachtig doek gedrenkt in fotochemie.

Francesco Capponi
Francesco Capponi is een absolute pinholetovenaar. Mijn walnoot is geïnspireerd op zijn pinholio, gemaakt van een pijnboomzaadje. Ik ben ook erg gecharmeerd van zijn pinholefoto in een ei.

Papercams
Eentje die ik graag zelf zou willen uitproberen. Thomas Hudson Reeve vouwt camera’s uit fotopapier. Camera en afdruk worden zo één geheel. Ik blijf hardnekkig oefenen tot ik blind een doosje kan vouwen (al vrees ik dat ik er nooit in zal slagen met deze methode een foto te nemen).

Geef een reactie

