Eten voor het eten is

Rabarber

Rabarber met Yashica 109 en Lomography CN 400.

Vorig jaar had ik als fotografieprojectje de foodfotografie*. Instagram staat er vol mee, maar het valt nog niet mee om het goed te doen, zeker zonder statief en goede verlichting. Ik zal er de Allerhande niet mee halen, maar het was leuk om mee te experimenteren, en er zijn best een paar goede foto’s uit voortgekomen denk ik.

Kool

Kool met Praktica MTL3 en Kodak Ektachrome E200.

Inmiddels heb ik een nieuw, verwant, project:eten voor het eten is. Dat komt neer op een verslag van mijn volkstuin door de weken (maanden) heen, van zaad tot zaailingen tot volgroeide planten, tot oogst. Aangezien de foodfoto’s van vorig jaar voor een groot deel van groenten en fruit uit eigen tuin waren, is dat een mooi vervolg. De uitdaging daarbij is om het ook fotografisch een beetje interessant te maken. Het moeten dus (duh) mooie foto’s worden.

Asperge

Asperge met Yashica 109 en Lomography CN 400.

Dingen die ik aan het eind van het seizoen terug wil zien:

  • De verschillende stadia van het eten dus, van zaad tot oogst. Van verschillende groenten ook, niet alleen de decoratieve koolplanten en aardbeien.
  • Zowel macro’s, als overzichtsplaatjes, als wat daartussen zit. En uit verschillende standpunten.
  • Kleur, om de verschillende groentinten mooi te laten zien, maar ook zwart-wit, voor de structuren en patronen. Andere soorten film niet per se, maar als het zo uitkomt, waarom niet.
courgettebloem

Courgettebloem met Praktica MTL3 en slecht ontwikkelde Rollei Crossbird.

De rijtjes en vakken van een moestuin lenen zich prachtig om wat met scherptediepte en dergelijk te spelen. Zo hoop ik dus behalve een aardig verslag van mijn tuin door het jaar heen, ook nog mijn fotografie te verbeteren. Een dergelijk ‘vast’ project leent zich daar volgens mij wel goed voor, omdat je aan de hand van vergelijkbare foto’s goed kan bijhouden wat wel en wat niet werkt. De meeste foto’s maak ik normaliter onderweg, tijdens wandelingen en fietstochten. Ik heb dan weinig tijd om te bedenken wat ik precies doe, omdat er reisgenoten wachten en ik niet eindeloos kan en wil pielen. De tuin loopt niet weg en is altijd in de buurt, daar kan ik dus veel meer de tijd nemen om na te denken over waar ik mee bezig ben.

Jonge veldsla

Veldsla met Praktica MTL3 en HEMA CN 200.

Tot slot is het een mooie aansporing om de tuin netjes op orde te houden, want onkruid komt de compositie natuurlijk niet ten goede. Dit project zou dus niet alleen mijn fotografische vaardigheden, maar ook mijn tuit ten goede moeten komen. Twee vliegen in één klap.

Pompoenplantje

Pompoenplantje met Yashica 109 en Lomography CN 400.

*Dat is een vreselijk lelijk woord, maar voedselfotografie heeft nu eenmaal niet de hippige uitstraling die foodfotografie wel heeft.Jaja, ik ben een wannabe hipster, nou goed?

Geef een reactie

