Wijd, wijder, Widelux

Widelux 1500

Widelux 1500, fantastische foto’s, maar een reusachtig, loodzwaar monster.

De Widelux 1500 is een fantastisch ding. Hij is helaas niet van mij, maar van een vriendin van wie ik hem in bruikleen heb. Op een dag zal ik hem wel weer moeten teruggeven, maar tot die tijd doe ik net of ie van mij is. Het is een medium format panoramacamera. Om een foto te nemen zwaait de lens van links naar rechts, net als de Horizon Perfekt. Hij kan focussen op zeven standen, van oneindig tot 1 meter, en heeft sluitertijden van 1/8e, 1/60e en 1/125e seconde. De Widelux heeft een beeldhoek van 150 graden. Op één 120-rolletje kun je 6 foto’s kwijt.

Bewogen gracht

De klap van de lens van deze loodzware camera zorgde ervoor dat deze foto bewogen is al alle huizen twee keer zoveel ramen hebben. Widelux 1500 met Lomography Earl Grey 100 film.

De Widelux 1500 is een monsterlijk apparaat. Hij is groot, zwaar, en produceert negatieven ter grootte van een kleine afdruk: 6 X 12 cm. De kans om dit ding uit te proberen greep ik met beide handen aan. Die waren ook wel nodig, want je hebt je handen vol aan de camera.

Amsterdam

Amsterdam met de Widelux 1500 en Lomography EarlGrey 100 film.

Om te beginnen is hij behoorlijk zwaar. Het valt daardoor nog niet mee om de camera goed stil te houden. De 1/125-sluitertijd geeft ook een aardige terugslag als de lens tot stilstand komt. Zelfs 1/60e seconde geeft nog een tik. Niet altijd een probleem, maar het maakt het fotograferen er niet makkelijker op. Een stevig statief, muurtje of de grond, en hem dan ook nog een beetje vastdrukken wil wel helpen.

Drente

Drents moeras met Widelux 1500 en Fuji Astia 100 film.

Een ander probleem is wat het internet banding noemt. Soms zie je op de foto’s een soort overbelichte strepen. Dit zou kunnen betekenen dat het mechaniek dat de lens laat draaien een beetje hapert. In theorie kan dat gerepareerd worden, maar de eigenaar van de camera vertelde me dat ze dat al eens heeft laten doen, en dat het daarna juist erger leek. Het is ook niet in elke foto aanwezig, en niet altijd even sterk, dus ik kan er verder wel mee leven.

Wagenwerkplaats

Wagenwerkplaats met Widelux 1500 en Lomography Earl Grey 100 film.

Ook lastig: de film fatsoenlijk inleggen. Er staat een handleiding in drie talen achterop, maar toch zit de film vaak net niet goed waardoor ik de eerste en/of laatste opname mis.

Harz

De Harz met Widelux 1500 en Lomography Redscale 50-200 film.

Maar laat die probleempjes je niets wijsmaken. Verder is het wel een geweldig geval. Het kost wat moeite om er goede foto’s uit te krijgen, maar als ze goed zijn, zijn ze ook meteen geweldig. Weidse panorama’s, die van een beetje dubbel beeld nauwelijks slechter worden. Ook leuk om bewegende onderwerpen meerdere keren op een foto te krijgen. Of om makkelijk aan de praat te komen met voorbijgangers die zich afvragen wat het in godsnaam voor een monster is.

Reichswald

Reichswald met de Widelux 1500 en Lomography Lady Grey 100 film.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s