Regel 7

bal

Olympus Trip 35 met Agfa Precisa film.

Deel van de hele lomo-experience is een manifest met tien regels die helpen bij het experimenteren en lol hebben met fotografie.

#7 Be fast

Wees snel. Een regel die mee op het lijf geschreven is. Niet omdat ik nu zo’n scherp oog heb voor tijdelijke situaties of zo, maar omdat ik de meeste foto’s onderweg naam tijdens het wandelen of fietsen. Met ongeduldige reisgenoten om je hen is het niet relaxed pielen met je camera. Vanaf ook mijn voorliefde voor simpele camera’s zonder  instelmogelijkheden of met de door professionals (of zogenaamde serieuze amateurs) zo geminachte automatische stand. Ik heb nu eenmaal niet altijd tijd om uitgebreid na te denken over hoe het ook alweer zat met de Sunny sixteen regel.

Maar dat is natuurlijk niet echt waar deze regel op doelt.’wees snel’ spoort vooral aan om snel te reageren, zodat je geen foto’s mist omdat je nog moet verwerken wat er zojuist gebeurde. Dat speelt sterk bij straat fotografe, waar een leuke situatie of kleurrijke voorbijganger in en paar seconden voorbij kan zijn. Maar ook in veel andere situaties is en snelle reactie van belang. Voor je het weet is de vogel gevlogen.

Vlucht

Praktica MTL3 met HEMA CN 200 film.

Je wil niet weten hoeveel potentieel geweldige plaatjes ik heb gemist omdat ik twijfelde of ik zou stoppen voor een foto, of het wel een foto waard was, of ik wel durfde. En als ik dan eindelijk had besloten toch maar die foto te nemen, was het te laat, was ik alweer te ver doorgereden, of het moment was voorbij. En zoals het cliché luidt: je krijgt vaak meer spijt van de dingen  die je niet hebt gedaan, dan van de dingen die je wel hebt gedaan.

Zorg dus dat die camera altijd bij de hand is om snel te kunnen toeslaan. Twijfel niet, denk niet te lang na, maar schiet, en doe het snel!

Sprong

Diana Mini met Lomography X Tungsten 64 film.

Geef een reactie

