Das war einmal

Aerochrome

Een zomers bos vastegelegd met de Yashica-D en Kodak Aerochrome film.

Kodak Aerochrome is een van die bijna mythische films waar de meeste analoge fotografen alleen nog maar van kunnen dromen tegenwoordig. Deze kleuren-infraroodfilm was al nooit een film voor de massaproductie, en sinds Kodak jaren gelden definitief met de productie is gestopt, is de voorraad afgenomen tot bijna niets.

Een gemis voor de liefhebbers van aparte film, want veel aparter dan Aerochrome wordt het niet. Het is een zogenaamde false-colorfilm, wat inhoudt dat groene vegetatie roze of rood kleurt, steen en kunststof grijzig, en ook andere kleuren veranderen totaal. De film reageert dan ook niet om het voor ons zichtbare licht, maar op voor mensen onzichtbaar infrarood licht. De foto’s lijken daarbij ook bijna onnatuurlijk scherp en contrastrijk.

Aerochrome

Yashica-D en Kodak Aerochrome film.

De allerlaatste rolletjes werden door een slimme hobbyist een paar jaar terug verhandeld. Hij had een partij vellen film in handen gekregen, die hij zelf in stroken heeft geknipt en op rolletjes gespoeld. Ik had het geluk om nog twee rolletjes op de kop te tikken net voor ze helemaal zeldzaam werden. Voor 18 euro per rolletje een relatieve rib uit mijn lijf, ook omdat ik toen ook nog een oranje filter moest aanschaffen dat op de Yashica-D past.

Aerochrome

Yashica-D en Kodak Aerochrome film.

Ik ben nog steeds blij dat ik me over mijn natuurlijke gierigheid heen heb weten te zetten, want de film is elke cent meer dan waard. Ach, en ook inclusief filter is het nog geen 2 euro per foto, dat valt nog best mee… Zelfs met mijn beperkte talent levert Aerochrome erg fraaie plaatjes op. De truc is om een mengeling van planten en steen te fotograferen, liefst nog met een blauwe lucht erbij, om de kleurverschuivingen optimaal uit te laten komen. Wat me het meest verbaasde was de enorme detaillering van de foto’s, elk blaadje en grassprietje knalt het beeld uit.

Het laatste rolletje ligt nu alweer een paar jaar in mijn koelkast te wachten. Ik moet het eigenlijk eens volschieten, maar zoals dat gaat met zeldzame film: ik wacht op een goed moment. Op een dag moet ik het gewoon eens in een camera stoppen, naar een mooie locatie gaan en het volschieten.

Aerochrome

Yashica-D en Kodak Aerochrome film.

Technische info over het gebruik van Aerochrome vind je hier.

Aerochrome is niet alleen maar een gimmick, ook bona fide fotografen gebruiken het. De bekendste is Richard Mosse met zijn series infra en the enclave.

Een gedachte over “Das war einmal

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecten – Mei: Kodak Aerochrome | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

