Armeluis LC-A: Olympus XA

Alpen

De Alpen met HEMA CN 200.

Ooit was ik erg gecharmeerd van de Lomo LC-A, de camera waar de hele lomografiebeweging om is gebouwd. Alleen die prijs… Hij was tien jaar geleden goedkoper dan de 250 euro die je er tegenwoordig voor moet neerleggen, maar toch ook al aardig aan de prijs. Tot ik op een camerasite kwam van iemand die niet heel enthousiast was over LC-A, maar aanraadde om in plaats van een Olympus XA te kopen. Die heeft vergelijkbare functies (met name de automatische sluitertijd die waar nodig secondenlang kan duren), maar kost maar een fractie.

Radio Kootwijk

Radio Kootwijk met Fuji Velvia.

Ik sloeg de raad op in mijn geheugen, en had een tijdje later het geluk om op Koninginnedag een prachtexemplaar op de kop te tikken. Inclusief bijbehorende flitser, nog in de originele bewaarcasette, met handleiding en al, voor een tientje! Een superkoopje, want de XA bleek alles te zijn waar ik op hoopte. Ik ben gek op deze camera. Ik ben een liefhebber van de lenzen van Olympus, die leveren naar mijn gevoel altijd uitstekend werk.

GLOW

GLOW 2012 met Lomography CN 800.

Het is een fraaie compactcamera die tussen 1978 en 1985 gemaakt is. Hij heeft een automatische sluitertijd van 10 tot 1/500 sec, diafragma’s van 2,8 tot 22, plus flitssetting. Een palletje onderop schakelt naar een zelfontspanner, een +1,5 tegenlichtcompensatie, en een batterijcheck. Hij heeft een 35mm f/2,8 Zuiko lens met zes elementen en vijf groepen.

Vondelpaviljoen

Vondelpaviljoen met Perutz Primera 200 film.

De XA is mijn standaardcamera als ik scherpe, heldere foto’s wil, maar niet het gewicht en omvang van een spiegelreflex. Het is een heerlijk klein model dan lekker in de hand ligt, en dankzij de gladde afgeronde afwerking glijdt het makkelijk in elke jaszak of tas. Hij is makkelijk in het gebruik, en geeft uitstekende resultaten. De sluiterknop is heel gevoelig en licht, en de automatische belichting loopt tot wel tien seconden. Heel geschikt dus voor als er weinig ligt is. Je kan het diafragma zelf instellen, en dan geeft een naaldje in de zoeker aan welke sluitertijd er gekozen zal worden. Supersysteem.

Ermolo

Het bos bij Ermelo met Fomapan 100 film.

Eigenlijk het enige nadeel is dat je de batterijen wel een beetje in de gaten moet houden, want als die leeg beginnen te raken raakt de lichtmeter van slag en krijg je overbelichte foto’s.

Een gedachte over “Armeluis LC-A: Olympus XA

  1. Pingback: Top 5 must have camera’s | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

