Regel 8

Anamorfe pinholefoto

Anamorfe pinholefoto met Lomography Earl Grey 100 film.

Deel van de hele lomo-experience is een manifest met tien regels die helpen bij het experimenteren en lol hebben met fotografie.

#7 You don’t have to know beforehand what you captured on film

Je hoeft van tevoren niet te weten wat je vastlegt. Klopt. De grote aantrekkingskracht van analoge fotografie ligt voor mij in de onvoorspelbaarheid. Het is een beetje een tweesnijdend zwaard, want aan de ene kant wil ik natuurlijk ook wel mooie plaatjes die precies laten zien hoe het was op die unieke vakantiebestemming, maar tegelijkertijd ben ik gek op de soms onverwachte resultaten en ‘schitterende ongelukken’. Dit levert een aangename spanning op.

Diana Multi Pinhole Operator

Pinhole foto met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography CN 400 film.

Dat heb ik niet altijd gehad. Ik ben oud genoeg om met een analoge camera te hebben geleerd te fotograferen. Vroeger wilde ik gewoon op vakantie mooie plaatjes maken van waar ik was, scherp met natuurlijke kleuren. Regelmatig was ik teleurgesteld als bij thuiskomst na het ontwikkelen bleek dat mijn foto’s anders waren dan gehoopt of gedacht. Toto ik een digitale camera kocht en altijd meteen zag of een foto gelukt was. De opluchting! Scherp, helder van kleur, ook ’s avonds en bij moeilijk licht mooie foto’s, wat een feest.

 Diana Mini met Earl Grey 100 film.

Onverwachte dubbel. Lyngen, Diana Mini met Earl Grey 100 film.

Maar toch. Na een paar jaar begon het op de een of andere manier toch wat te vervelen. Het was fijn hoor, perfecte foto’s van locaties waar ik nooit meer zou komen. Maar de wandelfoto’s, bijvoorbeeld, werden wel wat saai. Een bos is een bos is een bos. Dus haalde ik toch weer eens wat analoge camera’s tevoorschijn.

Dit keer vond ik de onvoorspelbaarheid juist wel leuk. Experimenteren met oude en nieuwe camera’s bracht voor mij de lol weer terug in fotografie. Een bos is een bos, maar of je dat bos vastlegt als superwijd panorama, of met redscale film, of met vier lenzen tegelijk, dat maakt nogal wat uit. Dat je met die rare experimenten en oude camera’s ook nooit helemaal kunt voorspellen wat het resultaat gaat zijn maakt het nog spannender.

Reinheimen

Merkloze waterdichte camera en redscale van Fuji Superia 200 film.

Goed, ik geef toe dat ik ook altijd een digitale camera bij me heb, voor de echt onvergetelijke dingen. Maar uiteindelijk zijn het toch de onverwachte analoge pareltjes waar ik het meeste plezier aan beleef.

Geef een reactie

