Terugkerende plaatsen: Minervalaan

Een van de terugkerende plaatsen die ik af en toe vastleg is het laatste deel van de Minervalaan in Amsterdam, vlakbij station Zuid. En dan vooral de dubbele bomenrij in het midden. Het zijn prachtige majestueuze joekels van vleugelnootbomen (ik geef toe, dat moeste ik even opzoeken), en vooral in het voor- en najaar is het licht dat door de takken valt onweerstaanbaar. In het voorjaar heb je het tere groen van jonge blaadjes, en een tapijt van krokussen. In het najaar kleurt het blad heldergeel en heb je van dat mooie goude herfstlicht dat door de bladeren valt. De zomer is koel en statig onder de dichte kruinen, en de winter geeft lekker strak bleek licht door kale takken, en af en toe een decoratief laagje sneeuw. Om de twee jaar ligt er dan ook nog eens kunst tussen de bomen, als ArtZuid weer eens met beelden strooit.

Dat komt allemaal natuurlijk zelden echt helemaal goed over op mijn foto’s. Maar dat geeft niet. Het nemen van een foto is in deze laan vaak alleen maar een excuus om even van mijn fiets te stappen en te genieten van de bomen en het licht. Dat er dan af en toe ook nog een geslaagd plaatje uit komt is mooi meegenomen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

