Scansores

Zo langzamerhand hem ik al heel wat foto’s ingescand. Dat gaat niet altijd helemaal vlekkeloos. Net als bij alle andere onderdelen van het fotograferen – de camera zelf, het ontwikkelen – gaat er bij mij tijdens het scannen ook nog wel eens wat mis, al zit er gelukkig wel progressie in. Zo ben ik niet meer afhankelijk van de gewone scanner die alleen afdrukken scant (en die het uiteindelijk in een knalrode duotoon begaf), maar heb ik een eigen negatiefscanner.

Kapotte scanner. Olympus Trip 35 met Fuji Superia 200.

Kapotte scanner. Olympus Trip 35 met Fuji Superia 200.

Toen ik de scanner net had, was het vooral lastig om rare negatieven te scannen. Negatieven waarbij de sprockets ook waren belicht bijvoorbeeld, waren knap lastig. Het met de scanner meegeleverde scanmasker gebruikt de buitenste randen met de sprockets namelijk om de film vast te klemmen, en deze worden dan ook niet meegescand. Als ik dat wel wilde, gebruikte ik het scanmasker voor 120-film. Maar dat klemde niet goed, de film trok krom, en zat vaak scheef. Gedoe.

Daarbij kwam dan ook nog dat ik de scaninstellingen nog niet zo goed doorhad, waardoor de foto’s onder invloed van de sprockets overbelicht leken te zijn. Dat laatste probleem trok wel bij toen ik eenmaal doorhad, dat je beter eerst een selectie kunt maken van een detail, dat goed uitregelen qua belichting en kleur, en dan de selectie vergroten tot het hele negatief, inclusief sprockets.

Overbelichte foto door onkundig scannen. Koda Brownie six-20 E met Lomography CN 100.

Overbelichte foto door onkundig scannen. Koda Brownie six-20 E met Lomography CN 100.

De scheve en kromme film werd een nog groter probleem toen ik ook eens 110-film gebruikte. Daar had ik al helemaal geen scanmasker voor, maar ik bedacht dat ik de film wel onder een glasplaatje recht kon houden. Na heel veel gepiel kreeg ik de film keurig recht op de scanner. Alleen bleek toen dat het glasplaatje niet groot genoeg was. Het resultaat: een streek over mijn foto waar het glad ophield.

Pentax Auto 110 met Lomography Orca 100.

De rand van het glasplaatje. Pentax Auto 110 met Lomography Orca 100.

Maar ook toen ik eenmaal in het bezit was van drie soorten Digitaliza scanmaskers ging er nog wel eens wat mis. De Digitaliza’s klemmen de film aan heel dunne randjes, zodat er zo veel mogelijk gescand wordt. Werkt prima, behalve als de film erg in de breedte krult. In dat geval krijgt hij hem niet goed vast, en komt de film bol te staan in het masker. Dat is niet alleen lastig omdat je dan problemen met de scherpte kunt krijgen, maar als de film het scannerbed raakt, kunnen er newtonringen ontstaan.

Newtonringen op de Agfa Vista 200 film uit de Agfa Iso Rapid I.

Newtonringen op de Agfa Vista 200 film uit de Agfa Iso Rapid I.

Gelukkig komt dat zelden voor, en een weekje oppersen in een dik boek wil nog wel eens helpen om de negatieven wat platter te krijgen. Wat wel vaker voorkomt dan ik zou willen, is dat ik de kleuren niet goed gescand krijg. En dan niet eens in de meer subjectieve zin van ‘wil ik meer of minder verzadiging in mijn x-pro-foto’s’, maar echt dat de kleuren maar niet mooi willen worden. Dat kan aan het ontwikkelen liggen, maar ik vrees dat het voor een groot deel ook aan mijn beperkte scankwaliteiten ligt. Als de helft van een rolletje prima is, maar de andere helft heeft ‘moeilijke’ kleuren (groen is lastig), dan zal het toch eerder het scannen dan het ontwikkelen liggen.

Modderige kleuren met de Minolta XG-1 en Kadak Gold 200.

Modderige kleuren met de Minolta XG-1 en Kadak Gold 200.

Nou weet ik eigenlijk ook wel wat de oplossing is: meer tijd nemen voor het scannen. Ik heb de neiging om al mijn foto’s zo snel mogelijk te scannen, omdat ik nieuwsgierig ben naar of ze gelukt zijn. Beter zou zijn om mijn nieuwsgierigheid en ongeduld in toom te houden, en meer tijd nemen per foto om de goede instellingen te vinden. Zoals bij zo veel dingen zul je zien dat het dan na verloop van tijd vanzelf sneller gaat. Weer een voor de lijst met voornemens dus.

Geef een reactie

