Dummy

Mijn eigen dummy. Fuji Finepix F200.

Mijn eigen dummy. Fuji Finepix F200.

Zo af en toe koop ik een fotografietijdschrift. Niet te vaak, want meestal zijn ze ofwel gefocust op het zelf maken van perfecte digitale foto’s, ofwel dermate kunstzinnig dat ik er niet zo veel mee kan. Foam magazine, uitgegeven door het gelijknamige museum, valt meestal in die laatste categorie. Een enkele keer kan ik de verleiding niet weerstaan, zoals bij het nummer Dummy (#34, voorjaar 2013). Niet echt een tijdschrift meer, maar een doos met daarin 8 losse boekjes. Het is de oogst van een wedstrijd waarin aan fotografen werd gevraagd om een dummy te maken van het fotoboek dat ze graag willen uitgeven.

Het resultaat is een zeer diverse collectie, niet alleen inhoudelijk, maar ook in vorm. Groot formaat, klein formaat, luxe papier, goedkoop krantenpapier, net wat de fotograaf voor ogen had. Geweldig idee van Foam om niet zomaar alleen de foto´s af te drukken, maar daadwerkelijk de boekjes te reproduceren. Een negende boek is een uitgekleed Foam magazine met achtergrond over het project, interviews met de fotografen en nog zo wat vaste rubrieken. De boekenliefhebber in mij werd er erg hebberig van.

Inhoudelijk zijn de boekjes niet allemaal even aansprekend vind ik. Ze varieren van cool! tot bleuh…, maar over het algemeen meer richting het positieve. Heel in het kort:

  • Linda Beumer – Sticks and Stones. Mijn mist favoriete van het stel. Foto’s van stenen, nepstenen, plaatjes van stenen. Mja. Te arty voor mij.
  • Yuji Hamada – Prima Mountain. Het lijkt een serie foto’s van ruige bergpieken, maar het zijn foto’s van een gevouwen stuk zilverpapier. Mooi idee, goed uitgewerkt. Misschien wel mijn favoriet.
  • Oliver Hartung – Syria Al-Assad. Een verslag van een reis door Syrië in patriottische borden langs de weg. Fascineren. Het zijn totaal loze teksten tegen een achtergrond van snelwegen en natuur, maar ik kan er naar blijven kijken.
  • Arthur Mole – Living Photographs. Een collectie massale groesfoto’s uit de jaren ’10 van de vorige eeuw. Duizenden soldaten opgesteld in de vorm van reusachtige adelaars, vlaggen, enzovoorts. Bizar en prachtig, vooral in de ingezoomde details, waar je de individuele mensen beeld ziet. Sommigen scherp en herkenbaar, anderen blurry omdat ze net bewogen.
  • Shinji Otani – The Country of the Rising Sun. Een serie foto’s van Zweedse huizen. Op zich best aardig, maar de manier van vouwen en binden van het boekje maakt het geheel totaal chaotisch met beelden op zijn kop, linksom of rechtsom gedraaid, en weet ik wat. Er zit een idee achter, maar ik vind het vooral irritant.
  • Max Pinckers – Een verzameling beelden en quotes die de relatie tussen Hindi cinema en het dagelijks leven weergeven, gedrukt op goedkoop krantenpapier (vergankelijkheid, jeweetwel). Ik weet niet goed wat ik ervan vind. Veel foto’s zijn best sprekend, maar die teksten zeggen me niet veel. Het kost me te veel moeite om het idee erachter echt te doorgronden. Misschien moet ik het over een tijdje nog eens proberen, wat meer de tijd nemen.
  • Mahesh Shantaram – Caerdydd Diary. Een treurige woonwijk in Cardiff, Wales, vastgelegd door een Indiaase artist in residence. Begonnen als online dagboek, nu in boekvorm. Geweldig. De schoonheid van de sufheid. Mooi formaat ook, in een Moleskin classic notebook-boekje.
  • Mirte Slaats – Evergreen. Een verzameling coniferen op begraafplaatsen. Aan de ene kant heel saai, maar de seriejunk in mij ziet aan de andere kant ook zeker de aantrekkingskracht en fascinatie. Lekker klein formaat ook, met uitklapplaten.

Al met al is het een prachtige collectie, die ik zeker in mijn boekenkast zal koesteren.

Foam #34 Dummy
ISBN 9789070516291

Geef een reactie

