Aanwinst: Zenit-E

Zenit E vastgelegd met de Yashica 109 en Lomography CN 400 film.

Zenit E vastgelegd met de Yashica 109 en Lomography CN 400 film.

Afgelopen Koninginnedag (pardon: Koningsdag, het blijft nog steeds niet hangen, die nieuwe naam) wist ik me ondanks alle goede voornemens toch niet in te houden en heb ik toch weer een paar camera’s gekocht. Een daarvan was deze Zenit-E. Een fijn brokje Sovjet-ijzer waar je een kapitalistisch zwijn prima de hersens mee zou kunnen inslaan. De Zenit is regelmatig te vinden in de webshop van Lomography.com, waar hij zo´n 145 euro moet kosten. Mijn 5 euro was dus wel een koopje. Zo´n Russische camera heeft wel iets stoers vind ik, vandaar dat ik er geen weerstand aan kon bieden.

Zenit E

Hij was behoorlijk smerig, dus ik heb wel even zitten boenen met wat wattenstaafjes en wasbenzine voor hij een beetje toonbaar was. Alleen een wazige plek in de zoeker (schimmel) zit diep verscholen achter glas, daar moet ik bij het fotograferen maar gewoon omheen kijken. Die zoeker is sowieso wat spannend. Hij geeft een nogal smalle beeldhoek, waardoor het lijkt of je maar heel weinig in beeld krijgt. Na ontwikkeling van het eerste rolletje blijkt dat echter wel weer mee te vallen. We zullen het maar een feature noemen.

Zenit E

Verdere technische specificaties heel in het kort:

  • diafragma: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16
  • sluitertijd: 1/30 tot 1/500
  • PC flitser synchroniseert met 1/30ste van een seconde
  • Helios 44-2 lens

Er zit ook een selenium lichtmeter op, maar die is stuk. Kan ik mee leven. Wel een nadeel: geen bevestigingslusjes voor een camerariem, toch geen overbodige luxe voor zo’n loodzware klomp metaal.

Zenit E

Zo na het eerste rolletje ben ik lang niet ontevreden. De Zenit is redelijk gemakkelijk in het gebruik, zolang je aan de diafragmaring denkt. Als je het diafragma instelt , zie je dat namelijk meteen in de zoeker terug. Bij een klein diafragma wordt het beeld dus vrij donker en is het lastig scherpstellen. Daarom kun je dan het diafragma ok de gewenste stand vastzetten, een losse diafragmaring weer opendraaien, waarna je je compositie kunt maken. Als je dan de losse ring terwijl je door de zoeker blijft kijken weer blindelings helemaal dicht draait, stopt hij keurig bij het vooraf ingestelde diafragma. Het is best een handige functie, maar wel makkelijk te vergeten. Kwestie van wennen, denk ik. De foto´s zijn desalniettemin heel oke, en daar gaat het om. Al zal de Zenit door het gewicht en gebrek aan camerariemmogelijkheid wel geen veelgebruikte camera worden.

Pa en broer, Zenit-E met Lomography CN 100.

Het is erfelijk. Broer en pa over broers nieuwe camera gebogen. Zenit-E met Lomography CN 100.

Zenit-E met Lomography CN 100. Zenit-E met Lomography CN 100.

Geef een reactie

