Groen is het nieuwe zwart – Lomography X-Pro Slide 200

Besneeuwd bos

Yashica-D met Lomographu X-Pro Slide 200 film.

Ik heb een wat moeizame relatie met Lomography X-Pro Slide 200. Raar eigenlijk want, als ik zo door mijn foto’s blader, geeft deze diafilm (die ik uitsluitend voor crossprocessen gebruik, ik doe niet aan E6) toch vaak heel mooi resultaat. Maar op de een of andere manier zie ik in gedachten altijd de minder geslaagde foto’s. De modderig groene, somber en grauw.

Biesbosch

Agfa Clack met Lomography X-Pro Slide 200.

Daarbij komt ook dat ik bij elk xpro-rolletje opnieuw de hoopvolle verwachting heb van de x-profoto’s die ik op internet zie: superverzadigd, knallend blauw en rood in hippe composities. Dat resultaat bereik ik nu eenmaal zelden. Ik maak zelden hippe composities, heb weinig rode dingen om me heen (waarom eigenlijk? Waar is al dat rood?) en die blauwe lucht laat ook bedroevend vaak op zich wachten. Dus ja, mijn foto’s zijn anders dan ik hoopte. Maar daarom niet slecht of lelijk, integendeel. Hoe langer ik met deze film fotografeer, hoe meer ik hem ga waarderen. Ook foto’s waar ik eerst niet veel in zag, blijken bij nader inzien best mooi.

De X-Pro Slide 200 heeft weliswaar een sterke neiging naar groen, dat wil niet zeggen dat alle foto’s helemaal groen zijn. Meestal is het meer een groenige of gele waas die erover ligt. Vaak geeft dat een heel bevredigend resultaat: vrij natuurlijke kleuren, maar met net dat kleine beetje verzadiging en een groenig randje waardoor het beeld wat extra’s krijgt. Andere keren verrast de film mij met totaal afwijkende kleuren: roze of bruin. Misschien een kwestie van overbelichting? Ik weet het niet, maar leuk is het wel.

In de zon geeft de film zijn beste resultaat. Hij neigt dan meer naar goudgeel dan naar groen, en levert de verzadigde blauwe luchten waar ik zo naar smacht. En soms, heel soms, krijg ik precies de knallende foto waar ik op hoopte.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Geef een reactie

