Regel 9

Waar komen die strepen licht nou weer vandaan? Colorsplash met Lomography CN 400 film.

Waar komen die strepen licht nou weer vandaan? Colorsplash met Lomography CN 400 film.

Deel van de hele lomo-experience is een manifest met tien regels die helpen bij het experimenteren en lol hebben met fotografie.

#9 Afterwards either.

Een rechtstreeks vervolg op nummer 8 natuurlijk, je hoeft van tevoren niet te weten wat je vastlegt. En daarna ook niet. Soms heb je van die foto’s waarvan je geen idee meer hebt wat je ermee wilde. Een beetje loze plaatjes van een rommelig hoekje of een nondescripte berg. Waarom?, denk je als je hem later terugziet. Je had er vast een bedoeling mee, het leek een goed idee. Soms heb je ook foto’s waarvan je niet eens ziet wat het voorstelt. Een raar experiment dat is mislukt, of gewoon onverklaarbare dubbels of misbaksels. Die foto’s zijn misschien niet wat je voor ogen had, ze kunnen toch heel mooi zijn.

Een hele vakantie samengevat op één foto, dat heeft ook wel wat (als je eenmaal bent bijgekomen van het chagrijn van de vastgelopen camera). Of kleurrijke slingers licht, in theorie een strakke light painting, in de praktijk een vrolijke slingerboel. Het zijn de mooie momenten van de analoge fotografie, wanneer je een foto ondersteboven, of toch een kwartslag gedraaid moet houden, en dan nog niet ziet wat het ook alweer was. Je ziet alleen dat hij mooi is. Soms kan je je foto’s nog zo zorgvuldig plannen, maar als de techniek niet meewerkt, kan het resultaat toch heel anders zijn.

Polaroid 640 met Impossible Project PX 680 Color Protection.

Daar is iets niet helemaal goed gegaan. Polaroid 640 met Impossible Project PX 680 Color Protection.

En zelfs als het wel een herkenbaar plaatje is kan je je nog op het hoofd krabben wat of wie het ook al weer is. Ken ik die? Was die ook op het mee? Fotogenieke kop, dat wel… Ik heb een prachtige bergfoto, met in een hoekje een dromerig in de verte kijkende man. Niet de mijne. Zomaar iemand, die per ongeluk op de foto is beland en nu voorgoed deel uitmaakt van mijn vakantieherinneringen.

Praktica TL 1000 met verlopen HEMA CN 100

Het heeft een hele tijd geduurd voor ik doorhad wat dit voor foto was. Ik kon maar niet bedenken waar ik hem genomen had. Tot ik me realiseerde dat ik hem al die tijd ondersteboven heb bekeken. Het is de onderkant van de zoldertrap. Praktica TL 1000 met verlopen HEMA CN 100

Geef een reactie

