De lol van projecten

Minolta XG-1 met Kodak Gold 200.

Voedsel en freelensing. Minolta XG-1 met Kodak Gold 200.

De beste manier om je fotografie te verbeteren is om veel foto’s te maken. Nou ja, en die dan ook kritisch te bekijken natuurlijk. Nu valt het niet altijd mee om om veel foto’s te nemen. Op vakantie of bij speciale gelegenheden, oké, maar zo op een doordeweekse druilerige dinsdag laat inspiratie nog wel eens op zich wachten. Op zo’n moment vind ik het altijd prettig om een projectje te hebben.

Zo’n project kan van alles zijn: een nieuwe techniek proberen, een bepaald genre fotoraferen, of gewoon een serie maken van steegjes in de buurt. Een project kan een middagje duren, of zich over jaren uitstrekken, net waar ik zin in heb. Projecten hebben mij geholpen om verschillende aspecten van mijn fotografie te verbeteren. Het is leuk om wat langer te pielen met een bepaald onderwerp of een bepaalde techniek. Door verschillende dingen uit te proberen krijg je een beter gevoel voor wat werkt en wat niet. Kennis die vervolgens ook weer van pas komt bij andere onderwerpen.

Zo heb ik een zomer gespeeld met voedselfotografie, wat me veel leerde over compositie in close-ups, styling, studiofotografie (al nam ik mijn foto’s gewoon in de tuin bij natuurlijk licht), en scherptediepte. Tegelijk experimenteerde ik met freelensing, wat maar weer aangeeft dat je meerdere projecten tegelijk kan doen.

Tofu

Redelijk geslaagde foto van tofu met paksoi. Minolta XG-1 met Kodak Gold 200 film.

Een ander soort projecten zijn de series. Veel van mijn series komen onbewust tot stand, pas bij het doorwerken van mijn archief valt op dat ik veel foto´s heb van het een of ander. Sommige themaseries zijn wel expres gemaakt, zoals de graffiti van Laser 3.14 die ik bewust opzoek en verzamel. Het geeft een leuk speurtochtgevoel om tussen alle andere foto´s door ook een collectie watertorens, oorlogsmonumenten, of wat dan ook aan te leggen.

Lopende projecten:

  • Trough the Viewfinder: met een SLR foto’s maken door de zoeker van een TLR.
  • Eten voor het eten is: een reportage van mijn moestuin, van zaad tot oogst
  • Slit scan fotografie: “finishfoto’s” maken met een aangepaste camera
  • Negatiefspreuk: een lopende zin opgebouwd uit losse letters, een per foto, op volgorde.
  • Lopende series zoals watertorens en Laser 3.14
Trough the viewfinder. Praktica MTL3 met Perutz Primera 200 door een Yashica-D

Trough the viewfinder. Praktica MTL3 met Perutz Primera 200 door een Yashica-D

Geef een reactie

