Mijn favoriete baksteentje: Agfa Isomat Rapid

Agfa's met Praktica MTL3 en Primera Perutz 200

Agfa’s met Praktica MTL3 en Primera Perutz 200

Ik vond bij de kringloopwinkel in Amsterdam oost drie gelijksoortige Agfa-cameraatjes. Thuis kwam ik erachter dat ze geen van drieën met gewone rolletjes werkten. Ze belandden dus in een hoekje op zolder. Een paar jaar later kwam ik ze weer eens tegen en realiseerde ik me dat ik de lege filmhulsjes in twee van de camera’s kon combineren, en vullen met gewone film. Zo kwam het toch nog goed met in elk geval twee van de Agfa’tjes, waaronder deze Agfa Isomat Rapid.

Agfa Vista Rapid met Fuji Neopan Across 100

Fuji Neopan Across 100

De Isomat is een heerlijk ding, lekker compact, en met een grappig baksteen-hoekig ontwerp. De camera werd tussen 1965 en 1069 gemaakt en heeft een 38mm Color-Agnar lens met drie elementen. Diafragma’s lopen van f4,5 tot 16 en sluitertijden 1/30 seconde (bij handmatig ingesteld diafragma) en 1/70 seconde (in de automatische stand).

Agfa Vista Rapid met Fuji Superia 200.

Fuji Superia 200.

Hij gebruikt het zogenaamde rapid-formaat: gewone 35 mm-film, maar in een aparte filmcasette die niet in een gewone camera past (en een gewoon rolletje past niet in een rapid camera). Dit formaat werd in 1964 door Agfa bedacht als concurrent voor het 126-formaat van Kodak. De foto’s van de Isomat zijn vierkant, waar ik een zwak voor heb, al zijn er indertijd ook rapid-camera’s gemaakt die een andere beeldverhouding gebruiken (mijn Yashica half-17 rapid bijvoorbeeld, die halfframe foto’s neemt).

Agfa Vista Rapid met Lomography X-Pro Chrome 100

Lomography X-Pro Chrome 100

Hij heeft wel een paar aandachtspuntjes. Zo gaat de teller maar tot 16, en dan blokkeert hij. Je moet dan de camera even open en dicht doen om verder te kunnen. Geen drama, maar het kost je wel een foto. Niet meer dan één gelukkig, omdat de film van de ene huls in de andere wordt getrokken. Een handige beveiliging voor als je per ongeluk de camera opent terwijl er een rolletje in zit.

Agfa Vista Rapid met Lomography CN 400

Lomography CN 400

Het maakt ook uit wat voor soort film je erin stopt. Ik krijg nooit een heel rolletje in zo’n hulsje gepropt, maar hoe veel dan wel precies verschilt nogal. De eigen fabrikaat redscale was bijvoorbeeld een drama, waarschijnlijk omdat je dan tegen de natuurlijke kromming van de film in gaat. Zwart-wit ging dan weer heel makkelijk, misschien dunner spul? Hoe dan ook is het lastig inschatten hoeveel foto’s er op het rolletje gaan passen.

Agfa Vista Rapid met Lomography CN 400

Lomography CN 400

Tot slot zit in een van mijn filmcassettes een deukje precies op de rand, dus als je niet oppast, trek je nare krassen in de film als je hem uit het rolletje haalt. Gelukkig heb ik inmiddels meer hulsjes in bezit, en kan ik het gedeukte vermijden.

Agfa Vista Rapid met Fuji Neopan Across 100

Fuji Neopan Across 100

Toch is het een leuk ding, en ik gebruik hem dan ook regelmatig. De eenvoud van de camera is heel aangenaam, veel meer dan richten, en klik! is het niet. Nou ja, even aan de focusring draaien misschien, maar dat is het wel. Daarbij is de glazen lens helemaal niet onaardig, en hij levert dan ook fraaie, scherpe plaatjes op. In dat lekkere vierkante formaat dus.

Agfa Vista Rapid met Lomography CN 400

Lomography CN 400

 

Een gedachte over “Mijn favoriete baksteentje: Agfa Isomat Rapid

  1. Pingback: Rappe vierkantjes: Agfa Iso Rapid | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

