Serie: Laser 3.14

Als je wat langer rondloopt in Amsterdam, valt het vanzelf op: waar er bouwschuttingen om bouwplaatsen zijn, verschijnt al snel de cryptische graffiti van Laser 3.14. Altijd als ik dus een dichtgetimmerde gevel of een bouwplaats tegen kom, check ik snel even of er geen Laser op staat. Een van mijn grootste frustraties is als ik er eentje tegenkom, maar geen camera bij me heb, en dat dan de keer erna dat ik er langs kom, de schutting verdwenen is. Soms rijd ik ook speciaal een extra omweggetje in de hoop nog een bouwplaats tegen te komen waar een schuttinkje staat.

Een leuke variant was de halve spreuk die ik eens tegenkwam: “Fill the”. Zelfs voor Laser 3.14 is dat wel erg cryptisch. Misschien is de maker toen halverwege zijn spuitactie gestoord en moest het hazenpad kiezen. Of zou het gewoon erg diep zijn, dat je zelf de gap moet fillen?

Gedichten in de stad zijn natuurlijk niet ongebruikelijk. Zo heb je aan de Panamalaan een in de muur gemetseld gedicht, en aan de Czaar Peterstraat een geschilderd gedicht op de muur. Dit zijn echter vrij conventionele gedichten, die keurig gepland en in overleg uitgevoerd zijn. Het leuke van de guerillapoëzie van Laser 3.14 is nou juist dat zijn gedachtenspinsels onverwachts opduiken, en na verloop van tijd ook vanzelf weer verdwijnen. Zodra de verbouwing klaar is en de bouwschuttingen verdwijnen, verdwijnen ook de spreuken weer. Die vluchtigheid past mooi bij de toch wat cryptische teksten die het vaak zijn. Sommige zijn prima te begrijpen (Daddy, fascism can’t win, right? Right?), anderen zijn pure poëzie zonder direct duidelijk te zijn (Burn my lips, dear Phoenix). Ze zijn in elk geval altijd een glimlach en een foto waard.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Serie: Laser 3.14

  1. Pingback: Serie: het bord op Dara | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

