Analoog

Duaflex II vastgelegd met Praktica MTL3 en Kodak Ektachrome E200 film.

Duaflex II vastgelegd met Praktica MTL3 en Kodak Ektachrome E200 film.

Regelmatig krijg ik de vraag waarom ik met analoge camera’s fotografeer. Het is duur, relatief veel gedoe, en uiteindelijk scan ik de negatieven en heb ik alsnog digitale foto’s. Dus waarom in godsnaam?

Daar zijn meerdere redenen voor. Digitaal heeft natuurlijk de nodige voordelen – een geheugenkaartje kan duizenden hoge-resolutiebeelden bevatten, digitale compactcamera’s zijn een stuk compacter dan de meeste van hun analoge tegenhangers, je kan meteen zien of je foto gelukt is, enzovoort. Ik maak dan ook wel degelijk ook digitale foto’s. Toch gaat mijn voorkeur uit naar analoog, en wel hierom.

Een van de leuke dingen van analoge fotografie vind ik het onbekende. Regel zes, weet je nog? Je kunt nog zo gestructureerd en weloverwogen fotograferen, uiteindelijk weet je pas wat er op de foto staat als hij ontwikkeld en wel is afgedrukt of gescand. Er gaat niets boven de anticipatie van het wachten tot het rolletje vol is, nog wat rare opvulfoto’s bedenken om het vol te maken. Dan wachten tot je foto’s ontwikkeld zijn. Ik ontwikkel mijn eigen foto’s, maar dat kost nog steeds tijd. Dan wachten tot de film droog is en gescand kan worden. Je kan al wel een beetje zien hoe de foto’s zijn, maar pas als de negatieven dan eindelijk zijn gescand zie je wat je – soms weken geleden – hebt geschoten. Al dat wachten klinkt misschien saai, maar voor mij is het juist de halve lol.

Nog een voordeel van analoge fotografie is de eindeloze mogelijkheden die het biedt om te experimenteren. Probeer maar eens je eigen digitale camera te bouwen. Valt nog niet mee. Maar met een leeg bierblikje, wat kartonnen doosjes en een rol zwart tape kun je in een handomdraai de meest waanzinnige pinholecamera’s fabrieken. Of je koopt bij de lokale kringloopwinkel een goedkoop plastic cameraatje, rukt er wat onderdelen uit, en creëert je eigen custom camera.

Over camera’s gesproken, ik ben gek op oude troep. En welke hobby geeft nu een beter excuus om oude troep te kopen dan analoge fotografie? Voor een aar centen heb je al een volledig werkende camera ouder dan je opa, die je dus nog kunt gebruiken ook! Hoe cool is dat?! En die oudjes zijn nog mooi ook. Sculpturale ontwerpen in staal en bakeliet, frivole boxjes, oostblok-reflexen gebouwd als een tank, er is zoveel moois dat erom schreeuwt weer in gebruik te worden genomen. Door mij.

Dat zijn zo een paar redenen waarom ik nog analoog fotografeer. Maar eigenlijk is mijn liefde voor de analoge fotografie zoals alle liefde: je kan wel redenen bedenken, maar uiteindelijk is het toch een tikje irrationeel.

Geef een reactie

