Precisa on my mind

Konstruktor

Tussen alle steeds zeldzamer wordende, gewilde en dus dure Fuji- en Kodak-diafilms is Agfa Precisa aangenaam betaalbaar en makkelijk verkrijgbaar. Daarbij levert hij ook nog eens mooie plaatjes op. Geen idee eigenlijk hoe deze film is als hij normaal ontwikkeld wordt, ik heb me nog nooit aan E6-ontwikkelen gewaagd, maar als je hem crossprocest is hij in elk geval mooi.

Over het algemeen neigt hij naar groenig, zijn het meer naar het gele toe dan bijvoorbeeld de Lomography X-Pro 200. Zoals bij veel gecrossproceste diafilms heb ik gemerkt dat het nogal wat uitmaakt welke camera je gebruikt. In mijn ervaring is de kleurzweem een stuk sterker als je een eenvoudige camera, vooral een met een plastic lens, gebruikt. Bij een glazen lens en uitgebreidere mogelijkheden tot het aanpassen van de sluitertijd en/of het diafragma (bij een reflex dus meestal) liggen de kleuren veel dichter bij de natuurlijke kleuren, zij het vaak wel met een extra verzadiging van bepaalde kleuren.

Precisa stelt met beide varianten eigenlijk zelden teleur. Ik heb er superverzadigde plaatjes mee uit de plastic Konstruktor gehaald, subtiel geelgroen neigende foto’s uit de Horizon Perfekt, en knallend geelgroene beelden uit de Olympus XA. Allemaal verschillend, en toch ook herkenbaar Precisa.

Ik beschouw het dan ook als een vrij risicoloze diafilm voor crossprocessing: hety gaat zelden echt de mist in. Bij onderbelichting wordt de kleur intenser geelgroen en niet modderig of zo, bij overbelichting komen er juist roze tinten in, zij het meestal ook weer niet te overheersend.

Ik houd hem erin.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

