Serie: slapers

Al jaren ga ik elk jaar wel naar een of meer rockfestivals. Lekker met vrienden leuke bandjes kijken, bier drinken, en in de zon (of regen) hangen. Ook leuk: over het festivalterrein dwalen en medefestivalgangers op de foto zetten. Nou ben ik bepaald geen held als het op straatfotografie en dergelijke aankomt, ik durf eigenlijk nooit zomaar foto’s van mensen te maken. Ik voel me al licht gegeneerd als ik tussen onbekenden een foto van een gebouw of zo sta te maken, laat staan dan ik die onbekenden zelf op de foto zet. Gelukkig is er op festivals een categorie mensen te fotograferen waarbij ik het wel durf: de slapers.

Dankzij het bier, de zon en de korte nachten vol muziek wordt er ook overdag heel wat af geslapen op zo’n festival. Door authentieke bierlijken die zich op apegapen hebben gezopen, door stelletjes die ’s nachts misschien andere bezigheden hadden, door mensen die gewoon even geen zin hebben in het gedoe en zich simpelweg afsluiten door hun ogen dicht te doen. Een uurtje rondlopen op een warme middag, en je hebt een hele collectie bij elkaar.

Zie je de serie achter elkaar, dan heeft het bijna iets lugubers. Het lijkt wel een verslag van een acute slaapziekte, die gezonde jonge mensen velt en ze zomaar her en der neer laat vallen. Duizenden andere mensen om ze heen, het doet ze niks. In het gras, op vlonders, tussen het afval. Soms wil je ze wel wakker schudden om te vragen, zou je je niet even insmeren, jongen? In plaats daarvan neem ik een foto.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

