Geen foto: Krugerpark

Geen idee wat voor camera of welke film hier is gebruikt.

Geen idee wat voor camera of welke film hier is gebruikt, of wat voor camera ik hier in mijn handen heb. Iets niet al te bests.

 

Het is de nachtmerrie van elke analoge fotograaf: ergens gaat iets mis, en waar je dacht een stel schitterende foto’s te hebben gemaakt, heb je in feite niets. De eerste keer dat me dat voor zover ik weet overkwam, was in 1998 in Zuid-Afrika. Ik was er voor mijn stage lexicologie, en met wat vrienden waren we een lang weekend op excursie gegaan naar het Krugerpark, wilde beesten kijken. Het was op alle fronten een geslaagde trip: roadtrip, drinkgelagen rond een kampvuur, en in het park alle wilde dieren waar we op hadden gehoopt, zo op spuugafstand van onze auto. Giraffes, een neushoorn, olifanten, zelfs een groepje leeuwen vlakbij! En dat waren alleen nog maar de meest iconische beesten. Nijlpaarden, krokodillen, rare grote vogels, scarabeekevers met balletjes poep, antilopes, buffels, en weet ik wat nog meer. Een absoluut onvergetelijk weekend.

Je kan je dus wel voorstellen hoe intens teleurgesteld ik was toen bleek dat mijn fotorolletje na twee foto’s in de camera was blijven steken en verder helemaal leeg was. Al die prachtige foto’s die ik op mijn rolletje waande, weg. Gelukkig kon ik dan wel extra afdrukken laten maken van de foto’s van mijn vrienden (zo ben ik ook aan bovenstaande foto van mij met mijn waardeloze plastic camera gekomen), maar dat was toch niet helemaal hetzelfde. Zo weet ik nu dus ook niet meer wie deze foto heeft gemaakt, want de corresponderende foto op mijn rolletje bestaat niet.

Uit puur chagrijn heb ik mijn camera later op rituele wijze van het dak van mijn studentenappartement gesmeten. Het geluid waarmee hij op de stenen uit elkaar spatte gaf zeker twee minuten voldoening.

Geef een reactie

