Over smaak valt te twisten

Besneeuwd bos

Deze foto is bizar populair. Zelf vind ik hem vrij suf. Yashica-D met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Soms heb ik een bepaald idee in mijn hoofd voor een serie foto’s, wat na ontwikkelen niet helemaal uit de verf blijkt te zijn gekomen. Of ik had niet direct een plan met een rolletje, maar de foto’s vallen toch wat tegen. Toch upload ik ze altijd wel op de Lomography-website. Niet per se omdat ik ze nu zo graag met iedereen wil delen, maar omdat het nu eenmaal een handig archief is voor mijn foto’s. Tot mijn verbazing zie ik dan soms de ene na de andere like verschijnen bij een foto. Plaatjes waar ik zelf niks aan vind, blijken toch een snaar te raken bij anderen. Andersom gebeurt dat ook trouwens, foto’s die ik zelf er geslaagd vind, maar die door anderen totaal niet gewaardeerd worden.

Het is leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dit overkomt. Soms blader ik op de site door albums waarvan de maker klaagt dat ze totaal niet zijn geworden wat hij of zij ervan hoopte, maar die ik (en met mij vele anderen) juist prachtig vinden. Deze serie bijvoorbeeld, en deze. Er blijkt maar weer eens uit dat de waardering van je eigen foto’s voor een groot deel samenhangt met je eigen vooronderstellingen en verwachtingen. Omdat je zo gefocust bent op de elementen waarop je hoopte, heb je soms geen oog meer voor andere elementen die een foto ook geslaagd kunnen maken. Je bent teleurgesteld omdat de Ektachrome niet helemaal de kleurschakeringen heeft waar je op hoopte, en ziet daardoor de geslaagde compositie en sfeer over het hoofd.

Door af en toe eens met andermans onbevooroordeelde blik naar je eigen foto’s te kijken krijg je weer een frisse blik.

Geef een reactie

