Hebzucht

Widelux

Hebzucht opwekkende camera die ik weliswaar in gebruik heb, maar die niet van mij is.

Soms zie ik op een blog of zo een camera waarvan ik een acute zeer hevige aanval van hebzucht krijg. Wat een juweel van messing en leer! Of: wat een supercool hebbeding! Vooral in de categorie digitaal zijn er geweldige gadgets, zoals de Polaroid cube, de lytro of de bublcam. Helaas (Gelukkig! denkt Man des Huizers, die mijn groeiende cameracollectie et lede ogen aanziet) gaat het meestal om vrij onbereikbare camera’s – om meerdere redenen.

Hoe graag ik ook een iconische Leica M of Hasselblad zou willen hebben, ik heb nu eenmaal geen honderden euro’s over voor een camera. Een fototoestel is een gebruiksvoorwerp, en zo’n duur apparaat zou ik nooit in mijn rugzak durven proppen, laat staan in een regenbui of zo gebruiken. Bovendien blijf ik diep van binnen graag geloven dat mijn foto’s vanzelf fantastisch zouden zijn als ik maar zo’n supercamera had. Die illusie laat ik me niet door de kille realiteit afnemen.

Een nog fijnere categorie van droomcamera’s zijn de camera’s die veilig onbereikbaar zijn. De camera die op de maan is geweest bijvoorbeeld, zou ik best willen hebben, Niks gebruiksvoorwerp natuurlijk. Eén rolletje voor de stoer erdoorheen, en dan op een ereplaats op de schoorsteenmantel. Maar de een miljoen dollar die het ding opbracht kan ik toch nooit van mijn leven betalen. Een fijne camera om alleen maar bij weg te dromen dus.

En dan zijn er nog de talloze heerlijke vintagecameraatjes. De pastelkleurige Brownies, de wulpse bakelieten boxjes, stijlvolle aluminium italiaantjes. Vaak nog gewoon te koop op beurzen en E-bay, en ook weer niet extreem duur. Ik zou ze kunnen kopen, maar ik doe het nooit (nou ja, zelden…). Stiekem is het verlangen naar een mooie camera namelijk bijna net zo leuk als het daadwerkelijk hebben (en teleurgesteld raken door de rammelige instelmogelijkheden of de matige lens). Zoals het af en toe ook fijn is om in een winkel heel veel kleren te passen zonder daadwerkelijk iets te kopen. Gewoon een beetje kijken wat er te koop is, en je voor te stellen hoe het zou zijn om het te hebben is vaak al genoeg.

In al mijn verzameldrift is het toch geruststellend dat ik me ook vaak wél weet te beheersen. Ik ben nog niet verloren.

Geef een reactie

